Stadsbestuur van Sint -Truiden optimaliseert dienstverlening aan bevolking nog meer!

“Een goede dienstverlening door de stadsdiensten aan de burger, de belastingsbetaler, is altijd mijn uitgangspunt geweest en moet dan ook vooropstaan.
Uiteindelijk betaalt de burger daar (gemeentelijke)belastingen voor.”, zegt burgemeester Ludwig Vandenhove.

Al van bij mijn aantreden als burgemeester heb ik de openingsuren van de gemeentelijke diensten opgedreven. Zo heb ik bijvoorbeeld ingevoerd dat de burger bij de stadsdiensten terecht kan vanaf 08.00 uur ’s morgens in plaats van vanaf 08.30 en heb ik de dinsdagavondopening van 16.30 uur tot en met 19.00 uur geïntroduceerd.

 

Nu gaan we nog een stap verder.

 

 

Om de dienstverlening aan de burger nog meer te optimaliseren, hanteert het stadsbestuur vanaf dinsdag 1 maart  2011 nieuwe openingsuren voor de diverse stadsdiensten en wordt er een stadsloket en een eerstelijnsloket bouwvergunningen en milieu in het administratief centrum opgestart. Bovendien zijn de diensten op de gelijkvloerse verdieping van het administratief centrum vanaf dan open van maandag tot zaterdag (uitgezonderd de dienst vreemdelingen). Deze diensten waren voorheen ook al open op zaterdag - dit is historisch zo gegroeid omdat de zaterdagmarkt vele inwoners op de been brengt - en breiden nu uit met een maandagopening.”, aldus Ludwig Vandenhove.

 

 

De vroegere onthaalbalie wordt uitgebreid tot een volwaardig stadsloket, waar de burger met al haar/zijn vragen terechtkan.
Elke bezoeker aan het administratief centrum wordt gevraagd zich aan te melden bij het stadsloket. Voor een aantal dingen kan de burger voortaan immers onmiddellijk bij het stadsloket terecht, wat haar/hem heel wat aanschuiven en dus ook tijd bespaart.
Kan het stadsloket haar/hem niet direct zelf verderhelpen, dan verwijzen de medewerkers haar/hem graag door naar de bevoegde dienst.
Van alle diensten in het administratief centrum heeft het stadsloket de meest uitgebreide openingsuren. Het is dan ook het eerste aanspreekpunt voor de burger.

 

 

 

 

 

Voor basisinlichtingen in verband met bouwvergunningen en milieu kan de burger voortaan op de gelijkvloerse verdieping van het administratief centrum terecht. Ook het inkijken van plannen in het kader van een openbaar onderzoek, kan er ongestoord.
Wie een specifiek inhoudelijke vraag heeft of verdere uitleg nodig heeft, kan steeds een afspraak maken met de stadsarchitect en/of de milieuambtenaar. 

 

 

De meeste bezoekers aan het administratief centrum komen voor één van de diensten van burgerzaken (aangifte geboorte, bewijs goed zedelijk gedrag, identiteitskaart, rijbewijs …).
Zij zullen voortaan van maandag tot en met zaterdag geopend zijn, waardoor de inwoners nog meer de kans krijgen om op een voor hen gepast tijdstip langs te komen.
Enkel de dienst vreemdelingen is voorlopig nog niet open op maandag.

 

 

Op de louter administratieve diensten in het administratief centrum, die geen loketfunctie hebben, wordt er voortaan gewerkt van maandag tot vrijdagmiddag.
De bevolking kan steeds een afspraak maken met deze diensten.

 

Ook de openingsuren van een aantal diensten buiten het administratief centrum, de zogeheten buitendiensten, wijzigen vanaf dinsdag 1 maart 2011.

Het containerpark behoudt de huidige openingsuren.

 

“Dit nieuwe systeem, tot stand gekomen na uitgebreid overleg met de representatieve vakorganisaties en het personeel zelf, vraagt een grotere flexibiliteit van onze lokale ambtenarij.
Ik wil hen hiervoor oprecht bedanken en ik ben er zeker van dat de Truienaar deze inspanning  zal weten te appreciëren.
Met deze uitgebreide openingsuren is de stad Sint-Truiden nu koploper in Limburg qua openingstijden.”, besluit burgemeester Ludwig Vandenhove.

 

 

Details over de nieuwe dienstverlening en de nieuwe openingsuren van de verschillende diensten, vindt u in het informatieblad van maart en op de website www.sint-truiden.be en/of kan u verkrijgen via het centraal telefoonnummer 011-70 14 14.