HOPPIN: bedankt, echt geen alternatief

“Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters denkt het warm water uitgevonden te hebben met HOPPIN.
De komende 3 jaar zullen er in heel Vlaanderen 1 000 punten komen, waar een waaier aan vervoersmiddelen samenkomt, aangeduid met een zuil”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

Informatie en communicatie zijn niet het probleem. Nochtans is dat de essentie van dit ‘nieuwe project’.
Diegenen, die zich bewust zijn van duurzaam verkeersgedrag, zullen weinig hebben aan HOPPIN.
Zij zijn meestal al erg goed op de hoogte van waar de verschillende verkeersmodi samenkomen.
Erger is het voor de doelgroep, die niet (meer) fietst, geen gebruik maakt van deelauto’s of niet stept.  

Het echte probleem?
Te weinig aanbod aan openbaar vervoer: zowel treinen, als bussen. En daar verandert niets aan. Integendeel zelf, laten we kijken naar de nieuwe vervoerregio’s van De Lijn, zeker in Limburg.
Met het afschaffen van bushaltes binnen een straal van 750 meter van haar/zijn deur en over te schakelen op een ‘vraag gestuurd’ aanbod van bussen zal de vervoerarmoede nog toenemen, zeker in landelijke gebieden. 
Met de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) is het niet beter, dat is gebleken naar aanleiding van de voorstellen van de toekomstige investeringen voor Limburg tijdens een videoconferentie op donderdag 1 oktober 2020.

‘Combineren, combineren, combineren’ en ‘hoppen’ (overstappen) zijn mooie slogans (1), maar in de praktijk zal het weinig oplossen.

Wat met het nog altijd grote deel van de bevolking dat geen smartphone-app gebruikt? Nog erger, die niet vertrouwd is met digitale toepassingen. (2)
Wat met de vaststelling dat auto’s bijna nooit gebruikt worden met alternatieven?
Wat met het gegeven dat de weerstand van overstappen erg groot is, zoals blijkt uit internationale onderzoeken?  En nog zovele andere vragen.

Beste Lydia, graag meer realistische voorstellen.”