Eenmaking Belgische Spoorwegen: akkoord

“Günther Blauwens, Vlaams voorzitter Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD)-Spoor, pleit om opnieuw één structuur van de Belgische spoorwegen te maken (1)”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

Een logische redenering, ik deel volledig zijn mening.
Dat is gewoon een kwestie van gezond verstand.

Wat is de situatie?
De Belgische spoorwegen zijn in 2005 gesplitst in drie entiteiten: Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS)-Holding, NMBS en Infrabel.
Dat wil zeggen aparte managementstructuren, aparte Raden van Bestuur en aparte Chief Executieve Officers (CEO’s), dus veel directeurs, managers en ander leidinggevend personeel.
De NMBS-Holding werd inmiddels omgevormd tot de Belgische spoorwegen: vervoerder NMBS, infrastructuurbeheerder Infrabel en Human Resources (HR)-Rail als overkoepelende personeelsdienst. Maar ondertussen hebben NMBS en Infrabel nog een eigen personeelsdienst.
Begrijpen wie kan! Niet onlogisch dat met zulke structuren de dienstverlening te wensen overlaat. En nochtans is dat het enige dat zou moeten tellen: een goede dienstverlening voor de treinreiziger.

De reden van deze ingewikkelde situatie?
Het moet van Europa” is de slogan waarmee alles passeert. Maar dat is niet correct: de Europese Unie (EU) vraagt enkel een boekhoudkundige splitsing tussen de vervoerder en de infrastructuurbeheerder, geen operationele. Andere landen geven het goede voorbeeld, zoals Duitsland, Frankrijk of Oostenrijk.

Het is simpel: elke organisatie kan maar werken als er één leiding is, niet met diverse CEO’s en aparte Raden van Bestuur.

De federale regering moet een ééngemaakte structuur maken qua operationele werking en dat juridisch onderbouwen om tegemoet te komen aan Europa.
Het is niet moeilijker dan dat.
Minder structuren, minder mandaten, leidinggevend personeel en managers, meer operationeel personeel.

De wegen slibben meer en meer dicht.
Wat is de oplossing? Meer en beter openbaar vervoer.
Waar wachten de federale overheid (NMBS en Infrabel) en de Vlaamse overheid (De Lijn) op?
Wanneer durven we eindelijk fundamenteel te kiezen voor openbaar vervoer en voor klimaatvriendelijke mobiliteitsoplossingen?
Voor mij mag dat de inzet worden van de verschillende verkiezingen van 2024
.

Tegenstanders van de vakbond zullen het niet graag horen, maar de analyse van ACOD-Spoor is correct.”

 

Tags: