De consument - de burger - is veel te braaf

“De consument ligt duidelijk wakker van de steeds maar achteruitgaande dienstverlening van de bankensector”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.
“Dat blijkt uit de reacties uit de online petitieactie, die VOORUIT Sint-Truiden organiseert rond het verdwijnen van steeds meer bankautomaten in gemeenten en steden. (1) (2)

De petitie loopt nog en kan nog altijd ondertekend worden.
Dat kan via deze link: https://nieuws.vooruit.org/sint_truiden_bankautomaten_petitie

Het is niet de eerste maal dat ik reageer tegen de afbouw van de dienstverlening van de banken.
U kan dit natrekken via diverse teksten op mijn website en diverse facebookberichten. Ook in de VOORUIT-resolutie voor een sterk plattelandsbeleid, die onder mijn leiding tot stand is gekomen, wordt veel aandacht aan dit probleem besteed. (3)

Volhouden, blijven op dezelfde nagel kloppen, is de boodschap in de politiek. Maar dat geldt ook voor de burger en elke consument is een burger. Ik kan dan ook enkel maar alle gebruikers van bankdiensten aanraden om deze praktijken te blijven aanklagen bij hun eigen bank. Dus berusten en zeggen dat we aan deze situatie niets kunnen veranderen, is niet de juiste aanpak.
We moeten hier, iedereen samen, de macht van het getal laten spelen.

De politiek moet ten opzichte van de banken blijven ageren, maar hoe meer steun er komt vanuit de bevolking, hoe meer kans er is dat er effectief iets verandert.
De manier waarop de bankensector werkt, is bij uitstek een, en misschien zelfs het voorbeeld van hoe het kapitalisme functioneert.
Het volstaat te kijken naar het experiment van NewB, de coöperatieve bank, die het anders - lees ethisch - wou doen. (4)

Als ik het aantal reacties zie en de commentaren lees, die nu al op een onlinepetitie loskomen, zijn deze nog onderschat. Immers, de meest getroffen groep van senioren en/of personen, die niet met sociale media om kunnen, kunnen geen kennis nemen van deze actie.
Waarom organiseren banken niet zelf een objectieve bevraging, op papier en online, bij hun klanten?
Dat zou pas echt klantvriendelijk zijn. En als je het mij vraagt: het resultaat zou duidelijk zijn, is het misschien net daarom dat het niet gebeurt?   

De toenemende afname van de dienstverlening is niet het enige punt waartegen wij als bevolking moeten reageren bij de banken.
Momenteel krijgen we te maken met een stijgende rente als er geld moet geleend worden. Maar we merken dat de renteverhoging minder en trager verloopt langs de kant van de spaardeposito’s en -boekjes. En dat geldt nog des te meer voor de grote banken. (5)

De banken spelen - letterlijk en figuurlijk - met ons geld.
De politiek moet daartegen optreden, maar we zijn des te sterker als de burgers ten volle hun rol als kritische consument opnemen.
Een zekere vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid tegenover deze kredietinstellingen kan geen kwaad.”