Strafklacht tegen álle callcenters

“Ik steun het voorstel van VOORUIT collega-Vlaams volksvertegenwoordiger Freya Van den Bossche om een strafklacht neer te leggen tegen álle callcenters, die ingeschakeld zijn bij de contactopsporing in het kader van Covid19” (1), zegt Ludwig Vandenhove.

Ongehoord dat personen en/of bedrijven misbruik zouden maken van een grote gezondheidscrisis, waarbij net van iedereen gevraagd wordt solidair te zijn, om te frauderen.
Indien dat zo zou zijn, kunnen de straffen niet zwaar genoeg zijn
.

Op basis van een forensische audit van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid blijkt dat de contacttracers, die personen moesten contacteren, die besmet waren met Covid19, systematisch zouden zijn ingeschakeld voor andere klanten en/of andere opdrachten. Ook zijn er opvallend veel uren gefactureerd voor vergaderingen en opleidingen.
Dat zou verborgen gehouden zijn voor de Vlaamse overheid en onterecht aangerekend zijn. (2) Kortom, fraude!

Wij hebben als VOORUIT een motie ingediend, waarbij wij uitdrukkelijk vragen om een strafklacht in te dienen tegen alle callcenters, die betrokken zijn bij het contactonderzoek.
Na het Paasverlof zal het hele Vlaamse parlement zich kunnen uitspreken over ons voorstel
.

Wij hebben vanuit VOORUIT Vlaams minister Wouter Beke, weer hij, vaak genoeg gewaarschuwd voor eventuele wantoestanden.

Als er signalen zijn dat deze callcenters - één, meerdere of allemaal - onregelmatig zouden zijn omgegaan met overheidsgeld moet dat grondig onderzocht worden en desgevallend zwaar bestraft worden.”