Stoppen met gratis retourneren webwinkels?

“Ja, de nieuwe Europese Commissie (EC) moet de invoering van zulke regelgeving onderzoeken”, zegt Ludwig Vandenhove.

“Waarom? Om verspilling tegen te gaan, het kan aanleiding geven tot een meer duurzaam en circulair beleid en is goed voor de mobiliteit. Natuurlijk gaat het enigszins in tegen de belangen van de consumenten, maar ook als consument moeten we aandacht hebben en gesensibiliseerd worden voor het toenemend leefmilieu- en klimaatprobleem en de negatieve impact van webwinkels op de lokale middenstand.

Uit onderzoek blijkt dat Belgen van 15 tot 25 procent online aangekochte kledij en schoenen terugsturen. Bovendien is er de vaststelling dat jongeren zich sterk laten beïnvloeden op het videoplatform TikTok om impulsaankopen te doen.(1) Dat geldt ongetwijfeld ook voor volwassenen en voor meerdere (alle?) sociale media.
Dat is geen goede maatschappelijke tendens.
   
Bol.com schenkt nu al teruggestuurde en/of afgedankte producten aan kringwinkels, waardoor ze een tweede leven krijgen.
Dat is een goede evolutie, maar is het voldoende?
(2)

Er wordt veel te weinig bij stil gestaan, maar het niet langer gratis retourneren kan bijdragen tot het enigszins terugdringen van de internetverkoop.
Voor mij blijft dat een belangrijk gegeven om de lokale middenstand met meer plaatselijke tewerkstelling opnieuw meer kansen te geven. 
De leegstand in gemeenten en steden blijft een groot probleem.

De diverse overheden moeten er, in samenspraak met representatieve middenstandorganisaties, alles aan doen om het de pakjesbedrijven wat moeilijker te maken in plaats van hen te faciliteren, bijvoorbeeld door pakjesautomaten op openbaar domein te plaatsen. Zie zo bijvoorbeeld de installatie van Bpost aan het administratief centrum in Sint-Truiden. Lokale handelaars moeten wel nog meer mogelijk maken dat er bij hen evenzeer online geshopt kan worden.” 
___

Tags: