Snelheidsovertredingen: één systeem graag
“Sinds de invoering van de zogeheten ‘Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) 5’ mogen gemeenten zelf optreden tegen snelheidsovertredingen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.
“De opbrengsten zijn in principe voor de gemeenten. Maar vele doen hiervoor beroep op private firma’s, waarvoor uiteraard betaald moet worden.
Die ‘GAS 5’ boetes zijn administratieve sancties en worden zo weggetrokken uit het strafrechtelijk systeem.
Dat impliceert dat er niet kan opgetreden worden tegen chauffeurs, die meerdere overtredingen begaan (‘hervallen’). De politierechter heeft hier immers geen weet van, omdat ze niet in de databanken van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie staan.(1)
Waarom wordt er niet opnieuw één centraal systeem ingevoerd, waarbij de federale politie alles zou coördineren? Technisch bestaat er ‘Crossborder’, waarbij de inning en de verwerking van boetes gedigitaliseerd is.
Veel logischer en éénduidiger, goedkoper, duidelijker voor de burger, het werkt ondersteunend voor de gemeenten en de politiezones en alles in handen van de overhe(i)d(en).
Voor mij is dit per definitie een openbare aangelegenheid.
Opmerkelijk is dat de ‘GAS 5’ boetes op Vlaams niveau ingevoerd zijn door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) en toenmalig viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers (Open Vld) en het federaal ‘Crossborder’-model door toenmalig vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open Vld). Dus blijkbaar onenigheid binnen de liberale familie.
De volgende federale en Vlaamse regeringen moeten hierover de violen gelijk stemmen.
Ik stelde als gemeenschapssenator een schriftelijke vraag aan vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee Paul Van Tigchelt (Open Vld).”
Hieronder vindt u de schriftelijke vraag en het antwoord van de minister.
___
- (1)’Trajectcontroles: ‘Een goudmijn voor privébedrijf TaaS’, Knack, van woensdag 15 tot en met dinsdag 21 mei 2024, pagina’s 22 tot en met 27.
- Zie onder andere ook ‘Verkeersbeleid niet privatiseren’ van donderdag 9 december 2021 op deze website.
- Foto: Shutterstock.com.