Stad Sint-Truiden: pak dat parkeerbeleid opnieuw zelf in handen

“Ik herhaal mijn oproep voor wat het parkeren op openbaar domein betreft: de stad Sint-Truiden moet dat opnieuw zelf in handen nemen”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
“De stad Genk gaat hetzelfde doen. (1)

Wij hebben als VOORUIT in Sint-Truiden al vaak aangedrongen dat de stad de controle op het parkeerbeheer opnieuw in eigen handen zou moeten nemen.
In de periode dat de sp.a, nu VOORUIT, deel uitmaakte van het college van burgemeester en schepenen in Sint-Truiden had de stad zelf parkeerwachters in dienst.

Wij vinden dat een parkeerbeleid één geheel moet vormen met het gevoerde mobiliteits- en verkeersbeleid in een nauwe samenwerking tussen het stadsbestuur en de lokale politie.
Dat lukt beter als er geen privaat bedrijf mee betrokken is.

In zee gaan met een privéfirma, betekent winst proberen te maken met het parkeren.
Dat is nu éénmaal hun bedoeling.
Hoe meer processen verbaal (pv’s), hoe meer winst en de gemeente krijgt daar dan een bepaald percentage van
.
Ik vind niet dat het de bedoeling mag zijn van een parkeerbeleid om geld binnen te halen voor de stad, het kan hoogstens om een afgeleide gaan.

Werken met een private firma biedt ook geen enkele mogelijkheid tot flexibiliteit, bijvoorbeeld in bepaalde periodes en/of naar aanleiding van bepaalde gebeurtenissen (bijvoorbeeld de zaterdagmarkt, kermissen, braderieën).

Als VOORUIT spreken we over het openbaar domein, niet over de parkeergarages onder Clockempoort en onder de Gazometersite (GAZO).
Wij blijven het een verkeerde keuze vinden dat de stad Sint-Truiden deze ondergrondse parkings in eigendom heeft verworven, dat is geen gemeentelijke taak. Indien de private firma bijvoorbeeld winst gemaakt zou hebben bij de parking op de Sluisberg, zouden ze die nooit doorverkocht hebben.
Ik voorspel dat het autonoom gemeentebedrijf Truparc, dat instaat voor de exploitatie van die ondergrondse parkings, een nieuwe financiële kater wordt voor de stad Sint-Truiden.
Verliezen van alle autonome gemeentelijke bedrijven komen terecht in de rekening van Sint-Truiden.

Wat VOORUIT betreft, mag Truparc opnieuw opgedoekt worden.
Geen extra structuren, hou dat parkeerbeleid rechtstreeks bij de stad. Via Truparc wordt immers weer een belangrijke bevoegdheid onttrokken aan de democratisch verkozen gemeenteraad.”