Fietsring: nog lijken in de kast?

“Ik heb in de verkiezingscampagne in Sint-Truiden een aantal keren gezegd dat ik hoopte dat er nog geen bijkomende (kleine of grote) lijken uit de kast zouden vallen buiten diegene, die we al kennen”, zegt Ludwig Vandenhove.
“Afgelopen maandag 18 november 2024, de laatste gemeenteraad van deze legislatuur, was het al zover met een correctie van een deel van de fietsring.
 
Het gaat om de aanleg fietsring fase 1 (Abdijstraat, Diesterstraat, Zoutstraat en Stapelstraat), unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad van maandag 19 december 2023. 
Minder dan een jaar later komen een aantal personen binnen het cd&v-N-VA-Open Vld-college tot de conclusie dat het beter is om ter hoogte van de Kazernevest niet de doorgang voor het gemotoriseerd verkeer te knippen, zoals eerder beslist.
Gevolg: er dient een aangepast ontwerp opgesteld te worden, in het totaal gaat het om meerkosten voor 102 437,46 euro inclusief Belasting over Toegevoegde Waarde (BTW).

 
Waarom heeft het schepencollege dan eerst anders beslist?
Dossier niet gelezen? Onvoldoende aandacht voor de gevolgen?
 
Belangrijk detail: het advies van de administratie is negatief.
Ik citeer: “In functie van de veiligheid van de zwakke weggebruikers, het optimaliseren van het fietscomfort en het stimuleren van het fietsgebruik zoals opgenomen in het bestuursakkoord en het gemeentelijk klimaatactieplan 2030 is het niet wenselijk om opnieuw een doorgang voor het gemotoriseerd verkeer tussen Rijschoolstraat en de Kazernestraat te voorzien.”(1) 
 
Voor mij is dit dossier typerend voor de manier waarop er de laatste twaalf jaar gewerkt is in Sint-Truiden.
Hoeveel van die lijken zullen nog uit de kast vallen?
De stadskas is niet voor niets meer dan leeg.

 
De nieuwe meerderheid van WOW-N-VA-Open Vld en VOORUIT zal de fietsring verder afwerken en evalueren binnen de budgettaire mogelijkheden?”
___ 

  • (1)Interne nota stad Sint-Truiden, maandag 19 november 2024.
     
  • Zie onder andere ook ‘Zone 30 en fietsstroken’ van vrijdag 7 februari 2020 op deze website. 
     
  • Foto: Google Maps.