Fietsinfrastructuur

“Het is goed dat in Limburg geïnvesteerd wordt in bijkomende toeristische fietspaden. Maar we moeten ook, en misschien bij prioriteit, aandacht hebben voor functionele fietsverbindingen en fietspaden voor het woon-werkverkeer”.

Dat zeggen de sp.a Vlaamse parlementsleden Els Robeyns en Ludwig Vandenhove.

Hieronder vindt u de perstekst.

Persbericht: sp.a Limburg wil ook SALK-middelen voor woon-werk-fietsinfrastructuur

Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) opperde gisteren in het Belang van Limburg dat er op haar vraag extra geld via SALK 2.0 komt voor recreatieve fietsbeleving in Limburg. Els Robeyns en Ludwig Vandenhove, Vlaams parlementsleden voor sp.a, benadrukken dat er naast de recreatieve fietsbeleving in Limburg ook geïnvesteerd moet worden in woon-werk fietsinfrastructuur.

“Limburg is de recreatieve fietsprovincie bij uitstek, vooral in het weekend wordt er heel veel gefietst. Maar qua functioneel fietsverkeer zoals woon-werk of woon-school is er nog veel werk aan de winkel. Daarom pleiten we in de eerste plaats voor investeringen in de functionele fietsinfrastructuur, want iedereen moet veilig naar de school of het werk kunnen fietsen, waarbij veilige schoolomgevingen eerste prioriteit zijn”, zegt Els Robeyns. Ze benadrukt dat er nog nooit zoveel slachtoffers op de fiets vielen en er een toename is van het aantal zwaargewonden en doden door onvoldoende deftige fietspaden.

Ludwig Vandenhove: “De 300 miljoen euro beloofde investeringen in fietsinfrastructuur houden geen onmiddellijke verhoging in eerste jaar in maar het gaat om een groeipad. Wanneer zullen we die 300 miljoen euro dan bereiken? Er is momenteel geen enkele transparantie in de uitgaven van de middelen. Hoe ziet het globaal plan van SALK 2.0 eruit, over hoeveel geld spreken we in totaal, hoeveel financiert Vlaanderen en hoeveel de provincie Limburg? Veel vragen en weinig antwoorden. In ieder geval hopen we dat ook sp.a zal uitgenodigd worden om hier constructief aan mee te werken in het kader van het Limburgse consensusmodel.”

De goed nieuwsshow rond recreatieve fietspaden is dus een beetje misplaatst volgens de socialisten. “We moeten, ook in Limburg, een modal shift, oftewel gedragsverandering, teweegbrengen. Via sensibilisering moet de mentaliteit van de Limburger veranderen, maar dan moet er ook een alternatief zijn door goede en veilige fietspaden op woon-werk-trajecten. Investeer dus in het onderhoud van de functionele fietspaden, pak de missing-links aan en zorg voor een hoge fietsveiligheid, dat is de absolute prioriteit”, aldus Robeyns en Vandenhove.   

 

Meer info:

Els Robeyns – els.robeyns@vlaamsparlement.be – 0476 60 06 44

Ludwig Vandenhove – ludwig.vandenhove@vlaamsparlement.be – 0475 44 68 72