Identiteitsfraude: een toenemend probleem

“Identiteitsfraude of -diefstal is een onrechtmatige manier om iemands persoonlijke gegevens te verwerven en zich dan vervolgens geloofwaardig voor te doen als deze persoon.
Meestal wordt het gebruikt om personen, organisaties, bedrijven en/of de overheid te misleiden en zelfs op te lichten”, zegt gemeenschapssenator Ludwig Vandenhove.

Het gaat om een vrij nieuwe vorm van criminaliteit, waardoor het nog relatief onbekend is bij de gemiddelde burger. Bovendien blijkt de Belgische wetgeving niet echt geactualiseerd te zijn om er het hoofd aan te bieden.
In Nederland is er een specifieke wet om het fenomeen aan te pakken.
In België is dat nog niet het geval en gebeuren er enkel vervolgingen op basis van een aantal zijdelingse wetgevingen.

Het fenomeen neemt de laatste jaren toe. Dat is onder andere een gevolg van de hoge vlucht van de informatica, de sociale media en de technologie. Hoe dikwijls is er geen sprake van een vals facebook- en/of twitterprofiel?

De federale overheid, de lokale besturen en de lokale politiezones moeten er meer aandacht voor hebben, zowel qua sensibilisering en preventie, als qua effectieve aanpak.

Ik stelde een schriftelijke vraag en deed een aantal suggesties aan minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing  Annelies Verlinden (cd&v). Hieruit blijkt onder andere de stijging van het aantal gevallen. In Limburg bijvoorbeeld waren er in 2013 260 dossiers, in 2021 al 702. En dan gaat het enkel over de geregistreerde - lees aangegeven - feiten.”

Hieronder vindt u de schriftelijke vraag van Ludwig Vandenhove en het antwoord van minister Annelies Verlinden.


 

Tags: