Trud'Or: een vernieuwde samenwerking tussen de Sint-Truidense middenstand en het stadsbestuur!

Om de samenwerking tussen de Truiense middenstand en het stadsbestuur nog te verstevigen en te vernieuwen, werd er een nieuwe V.Z.W. in het leven geroepen.
Op vrijdag 30 maart 2007 werd Trud’Or in de Academiezaal officieel voorgesteld.


Het streven naar een positieve samenwerking tussen middenstand en stadsbestuur in Sint-Truiden is al jarenlang een vaste waarde in het stedelijk beleid. Dat Sint-Truiden vaak in de media aan bod komt en gekend is als een bruisende winkelstad is daar mee niet vreemd aan.

Omdat alles steeds ‘beter kan’, wordt er voortdurend gezocht naar manieren om de samenwerking nog te versterken.
Na uitvoerig overleg tussen de representatieve middenstandsorganisaties en de stad werd beslist om een nieuwe V.Z.W. - met de naam Trud’Or - op te richten.


De doelstellingen van Trud’Or komen hierop neer: Sint-Truiden als handelsstad nog meer op de kaart zetten, onder andere door de promotie te bevorderen van het commerciële hart van onze stad, maar ook aandacht te hebben voor de middenstanders in de deelgemeenten. De V.Z.W. wordt eveneens verantwoordelijk voor de ‘aankleding’ van het stadscentrum tijdens een aantal periodes in het jaar.
Het evenementenbeleid wordt gekaderd in een globale, toekomstgerichte citymarketing naar alle doelgroepen toe. Enerzijds komen er natuurlijk nieuwe initiatieven, anderzijds krijgen de bestaande evenementen een ‘upgrading’, bijvoorbeeld door ze binnen een bepaald thema te heroriënteren. Bovendien moet dit nieuw initiatief de handelaars een professionele kapstop aanbieden en hen stimuleren om de concepten zo creatief en commercieel mogelijk in hun zaak uit te breiden. Op die manier maken we samen van Sint-Truiden een winkelstad met een hoge emotionele meerwaarde. 

Naast dit ‘uiterlijke luik’ moeten we ons uiteraard ook blijven bezinnen over de ‘inhoud’. Via een gestructureerde werking zal zowel de representativiteit van de middenstand als de inhoudelijke samenwerking tussen de middenstand en de stad nog meer verbeteren.
Zo wordt er bijvoorbeeld gedacht aan een nieuw symposium rond de toekomst van Sint-Truiden als handels- en middenstandsstad, zoals dit ook al georganiseerd werd in februari 2005.

Sint-Truiden moet zich als middenstandsvriendelijke stad blijven profileren en op dat vlak ook durven vooruitkijken.
In het verkiezingsprogramma van de ‘Lijst Burgemeester’ pleitten we in dat verband voor een onderzoek met betrokkenheid van iedereen (middenstand, klanten, inwoners, bezoekers, toeristen, etc.) om eventueel een aantal nieuwe elementen te kennen, waar Sint-Truiden op dat vlak naartoe moet (bijvoorbeeld Grote Markt en/of centrum autoluw en/of autoluw op bepaalde momenten in het jaar en/of in de weekends; shoppen als louter economische activiteit versus vrijetijdsbesteding, etc.).
De zelfstandigen in de randgemeenten moeten mee betrokken worden in de ontwikkeling van de kernen: zeker voor senioren en alleenstaanden zonder auto blijft de buurtwinkel een onmisbare materiële en sociale schakel.
Het marktgebeuren - de veemarkt, de zaterdagmarkt en de antiek- en rommelmarkt - en de kermissen - wijkkermissen en carnaval- en augustuskermis - moeten in stand gehouden worden en zelfs nog versterkt worden. Zij hangen in Sint-Truiden erg nauw samen met een positief middenstandsbeleid.

Hieronder vindt u het artikel dat naar aanleiding van de voorstelling van Trud’Or ook verscheen in Primeur van de maand maart 2007.

TRUD’OR:
Stadsbestuur en middenstand van Sint-Truiden nemen een gouden beslissing!

Vanaf het begin van de nieuwe legislatuur heeft het middenstandsbeleid in Sint-Truiden dat vanaf 1 januari tot de bevoegdheid behoort van schepen Pascal Vossius, mede dankzij hem en burgemeester Ludwig Vandenhove nieuwe impulsen gekregen. Die hebben o.a. geleid tot de oprichting van de V.Z.W. TRUD’ OR, die op vrijdag 30 maart onder veel belangstelling in de Academiezaal in ‘avant première’ ging. De bedoeling is dat de positieve samenwerking - die er trouwens ook al in  het verleden was -  tussen het stadsbestuur en de middenstand  vanaf nu op een nieuwe basis verloopt, wat ertoe zal leiden dat Sint-Truiden als handelsstad een ‘gouden medaille’ verdient. Primeur had over die nieuwe aanpak een gesprek met burgemeester Ludwig Vandenhove, schepen van middenstand Pascal Vossius en Jos Pierard, voorzitter van de V.Z.W. TRUD’OR.

Was deze nieuwe aanpak nodig?
Burgemeester
Ludwig Vandenhove/>: “Het stadsbestuur had in het verleden weliswaar al een goede samenwerking met de middenstand, maar we zoeken natuurlijk steeds naar mogelijkheden om die te verbeteren. De nieuwe aanpak via de V.Z.W. TRUD’OR is een passend antwoord op de uitdagingen van de toekomst, zoals daar zijn: andere en hogere eisen van de consument en het verbeteren van de concurrentiepositie van Sint-Truiden als handelsstad. Met de nieuwe aanpak vertrekken we nu vanuit een geïntegreerd en overzichtelijk plan binnen een afgebakend globaal budget. De financiële inbreng plus verantwoordelijkheid langs beide kanten - stad en middenstand - creëert eveneens ruimte voor meer initiatieven. Conclusie: een win-win situatie voor alle betrokkenen.”

Wat zijn de doelstellingen van de V.Z.W. TRUD’OR?
Pascal Vossius, schepen van middenstand: “Eenvoudig samengevat komen die hierop neer: Sint-Truiden als handelsstad (nog meer) op de kaart zetten, o.a. door de promotie te bevorderen van het commerciële hart van onze stad. De V.Z.W. wordt eveneens verantwoordelijk voor de ‘aankleding’ van het stadscentrum tijdens een aantal periodes in het jaar. Het evenementenbeleid wordt gekaderd in een globale, toekomstgerichte citymarketing naar alle doelgroepen toe. Enerzijds komen er natuurlijk nieuwe initiatieven, anderzijds krijgen de bestaande evenementen een ‘upgrading’, bijvoorbeeld door ze binnen een bepaald thema te heroriënteren. Bovendien willen we met ons nieuw  initiatief de handelaars een professionele kapstok aanbieden en hen  stimuleren om de concepten zo creatief en commercieel mogelijk in  hun zaak uit te breiden. Op die manier maken we samen van Sint-Truiden een winkelstad met een hoge emotionele meerwaarde.”

Met welke middelen en mensen moet dat allemaal gebeuren?
Pascal Vossius: “ Wat de financiering betreft, is er een belangrijk verschil met vroeger. In het verleden werd vooral gewerkt met projectfinanciering. Vanaf dit jaar wordt er gewerkt met één jaarlijkse dotatie die door de stad zal voorzien worden. De representatieve middenstandsorganisaties zullen ook zelf in 2007 een gelijkaardig bedrag aanbrengen. Het is zelfs de bedoeling om dat bedrag jaar na jaar stapsgewijze te laten stijgen. Daardoor creëren we ruimte voor de werking. Bovendien kan TRUD’ OR daardoor over voldoende financiële armslag beschikken om een medewerker aan te werven die zich fulltime zal inzetten om de V.Z.W. te ondersteunen. Omdat het evenementenbeleid in de toekomst nog meer zal verlopen in coördinatie met het toeristische beleid, zal de ‘standplaats’ van de medewerker van TRUD’ OR zich bevinden in de nieuwe lokalen van de toeristische dienst, op de Grote Markt van Sint-Truiden. De raad van bestuur van TRUD’OR bestaat uit een groep heel enthousiaste mensen met uiteraard vertegenwoordigers van de representatieve organisaties als de verenigde handelaars, Unizo en Horeca Sint-Truiden. Jos Pierard - al jarenlang gekend als voorzitter van de verenigde handelaars - wordt de eerste voorzitter van TRUD’ OR en dat vind ik persoonlijk een uitstekende zaak. Daarnaast wil ik  even vermelden dat er ook  twee vertegenwoordigers van de stad in het bestuur van de V.Z.W. zitten, namelijk burgemeester
Ludwig Vandenhove/> en ikzelf.”

Is de Truiense middenstand even enthousiast over de nieuwe aanpak als het stadsbestuur?
Jos Pierard, voorzitter TRUD’ OR: “Daar twijfel ik geen seconde aan. Wij zijn zelfs laaiend enthousiast. Met de werking van TRUD’ OR beschikken we over een samenwerkingsmodel dat alle mogelijkheden biedt om Sint-Truiden optimaal te promoten. Dankzij het principe van de globale dotatie weten we exact waar we financieel aan toe zijn. De Truienaars zullen trouwens al snel merken hoe hun stad verder in de positieve zin verandert op het vlak van inkleding van de straten en pleinen. Verder zal TRUD’ OR ertoe bijdragen dat de georganiseerde evenementen meer nog dan vroeger aan onze stad kwalitatief en in opkomst een belangrijke meerwaarde zullen geven!”