Parking station Sint-Truiden: ook gehandicapten moeten betalen

“Nu blijkt dat tevens personen met een handicap zullen moeten betalen op de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS)-parkings van Sint-Truiden”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
“Onvoorstelbaar en spijtig.

Ik blijf het sowieso verkeerd vinden dat de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) de parkings rond de stations, zoals nu in Sint-Truiden, betalend maakt.
Voor mij staat dat haaks op het mobiliteits- en klimaatbeleid, waarbij er gepoogd wordt om het autogebruik terug te dringen ten voordele van het openbaar vervoer.

In diezelfde context betreur ik dat ook de treinreizigers zullen moeten betalen, weliswaar minder dan andere autogebruikers. Maar eveneens de klanten van De Lijn, nochtans ook openbaar vervoer, zullen parkeerkosten aangerekend krijgen.

Maar het is dus nog erger. Personen, die een officiële parkeerkaart hebben waarmee ze op gehandicaptenplaatsen mogen staan met hun/een auto op openbaar domein, zullen moeten betalen.
Ik heb dit nog eens expliciet gevraagd aan de NMBS en het schriftelijk antwoord is duidelijk en ik citeer: "Er zijn op de stationsparkings van Sint-Truiden inderdaad een aantal parkeerplaatsen voor mindervaliden  voorzien. Deze zijn - net zoals de andere parkeerplaatsen- betalend."

Uiteindelijk werkt de NMBS met overheidsgeld en zou dezelfde regeling moeten uitgewerkt worden zoals op ander openbaar domein, bijgevolg gratis.
Ik heb dezelfde bemerking met betrekking tot de parkings, die in handen zijn van lokale besturen. Nemen we nu bijvoorbeeld de ondergrondse parkings onder Clockempoort en onder de GAZO, die in beheer zijn van de stad Sint-Truiden. Ook daar zouden personen met een handicap met een officiële kaart gratis moeten kunnen parkeren.
De betrokken overheden en de politiek - federaal, want de NMBS is federale bevoegdheid - en lokaal moeten daar werk van maken.”

Hieronder vindt u het artikel dat hierover verschenen is op de lokale nieuwswebsite www.trudocs.be. (1)