“Geef hen morgen hun dagelijks brood.”

“Hoe wereldvreemd kunnen sommige ondernemersorganisaties zijn?”, vraagt  gedeputeerde Ludwig Vandenhove zich af naar aanleiding van de jaarlijkse Invivitito van Voka - Kamer van Koophandel  Limburg.

“Ik ontken niet dat er een probleem is qua hoge loonkosten in België, maar er zijn nog veel andere problemen, waar werkgeversorganisaties blijkbaar nooit iets over zeggen, zoals het toenemende armoedeprobleem en het gegeven dat België blijkbaar een aantrekkelijk belastingsparadijs is zelfs in die mate dat rijke buitenlanders Belg willen worden.

Het is niet ernstig om de zaken zo éénzijdig voor te stellen.

Voor mij is die plaat van  te hoge loonkosten echt afgezaagd.”, aldus Ludwig Vandenhove.

 

Hieronder vindt u het persbericht dat Ludwig Vandenhove hierover gisteren verspreidde namens sp.a –Limburg.

Voka Limburg klaagt de hoge lasten op arbeid aan met hun nieuwe affiche. Het beeld van het stokbrood, ‘ons dagelijks brood’, is goed gekend en dus voor iedereen goed verstaanbaar. Echter, niet iedereen heeft een job en bovendien heeft niet iedereen dagelijks brood op de plank!

Nooit was de afstand tussen arm en rijk in ons land zo groot, en Limburg dreigt met de sluiting van Ford nog verder achterop te lopen. Op 20 jaar tijd zagen de 30 procent armsten hun aandeel in de nettobelastbare inkomens dalen (van 11,2% naar 8,3%), terwijl de 10 procent rijksten hun aandeel zagen toenemen (van 27,3% naar 31,9%). Dit is niet alleen nefast voor de armen, maar voor de hele bevolking.(*)

Daarom pleit sp.a Limburg dat Voka Limburg hun campagne een stapje verder zet op deze feestelijke dag van de nieuwjaarsinvitito. Daar netwerkt ondernemend Limburg in een schitterend kader tegen een behoorlijke toegangsprijs. Als een klein percentage van elk toegangsticket geschonken worden aan een vereniging als bijvoorbeeld Sint-Vincentius, kan Voka Limburg waarmaken dat de dag na de invitito, iedereen in Limburg brood op zijn ontbijtplank heeft liggen. 

Ludwig Vandenhove van sp.a Limburg: “sp.a Limburg is ervan overtuigd dat de Limburgse ondernemers niet enkel goesting hebben om te ondernemen, maar ook een hart hebben voor Limburg. En dat Voka Limburg het signaal kan geven dat als elke Limburger het beter heeft, de welvaartstaart enkel kan groeien en steeds meer taart gekocht kan worden. Want laat ons niet vergeten, voor je (welvaarts)taart kan eten, moet je ze wel kunnen kopen.”

 (*)Uit “Vier op de tien eenoudergezinnen leven in armoede”, Het Belang Van Limburg, 4 december 2012, p.4

Zie ook “Ludwig Vandenhove hekelt Voka-campagne” in het TVL nieuws van 10 januari 2013; “VOKA Limburg stelt loonkost voor met stokbroden”, het Laatste Nieuws, 11 januari 2013, p. 18; “Sp.a-Limburg: ‘Schenk percentage invitito aan armen’ “, Limburg Actueel, 10 januari 2013.

Tags: