Waar is de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) eigenlijk mee bezig?

“Zorgt de NMBS nog voor een basisdienstverlening voor de burger of niet?
Mijn indruk is van NIET.”, zegt burgemeester Ludwig Vandenhove.

“Over de stiptheid van de treinen, die in Sint-Truiden toekomen en/of vertrekken, met alle gevolgen voor de treingebruikers, heb ik al vaak genoeg mijn mening/visie gegeven. Trouwens de incidenten van de laatste weken in heel het land bevestigen dit.

 

Zo besliste eind 2009 de NMBS-top nog om de vroegste trein tussen Landen en Hasselt op weekdagen en de laatste trein in omgekeerde richting af te schaffen.
Eind juni 2010 besliste de NMBS dan weer om het stationsgebouw te Sint-Truiden in de weekends en op feestdagen om 20.30 uur te sluiten.

 

 

Maar nu is het zelfs zover gekomen dat de loketten in één van de belangrijkste stations van Limburg regelmatig gewoon gesloten zijn.
Dit heeft te maken met acuut personeelsgebrek. Maar zeer zeker ook met het verborgen agenda van de op een liberale manier geëxploiteerde NMBS, die erop neerkomt de factor mens (personeel) zoveel als mogelijk uit te schakelen in de dienstverlening.”, aldus Ludwig Vandenhove.

 

 

 

Het aantal loketbedienden in Sint-Truiden is momenteel (onder andere door pensioneringen) zo beperkt dat zelfs zonder verlofaanvragen of ziektemeldingen de voorziene prestaties (een vroege en een late dienst per dag) niet meer kunnen opgesteld, laat staan ingevuld, worden.
Gevolg: de treinreizigers staan regelmatig voor gesloten loketten.
De NMBS had dit kunnen voorzien vermits een jaar op voorhand geweten is welk personeelslid op welke plaats met pensioen gaat

 

 

“Is dit nog openbare dienstverlening? Nochtans betalen we daarvoor belastingen.”, vraagt Ludwig Vandenhove zich luidop af.

“Daarenboven kan het treinverkeer niet los gezien worden van het algemeen mobiliteitsprobleem: om op termijn het verkeer via de weg te ontlasten moet het spoorverkeer opnieuw meer dienstverlening voor de burger bieden.”

 

 

Hierover is op woensdag 13 juli 2011 een item verschenen in De Standaard, Het Belang van Limburg, Het Nieuwsblad, op Truineer.be, op TVLimburg (TVL) en op Radio 2.