Overlast station Sint-Truiden: integraal aanpakken

“De huidige overlast rond het station van Sint-Truiden leeft sterk bij de bevolking, ik merk dat in gesprekken en op sociale media”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
“Ik heb er recent zelf al een aantal keren de aandacht op gevestigd, onder andere wat het zwerfvuil betreft.
Dat kan moeilijk anders met geen enkele vuilbak op het stationsplein.

Overlast aanpakken, begint met het zorgen voor een nette en zuivere omgeving, dat is een basisvereiste.
Daaraan is op dit ogenblik helemaal niet voldaan in de stationsomgeving
.

Reeds in 2009, in mijn derde periode als burgemeester, was er een integraal plan om de omgeving van het station zo proper en veilig mogelijk te houden en de leefbaarheid van de buurt te verhogen: ‘Sint-Truiden werkt aan het veiligste station van Vlaanderen’.
Wij waren toentertijd één van de eerste Vlaamse gemeenten, die zo een globale aanpak had.

De lokale politie Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken is toen gestart met een representatieve bevraging bij de frequente gebruikers van het station van Sint-Truiden.
De bedoeling daarvan was vooral om te meten in hoeverre er een subjectief onveiligheidsgevoel leefde.
Zwerfvuil is een objectief overlastprobleem, een groepje jongeren, die samen staan na schooltijd en waarvan gedacht wordt dat ze iets gaan ‘uitsteken’, is een subjectief probleem.

Op basis van die gegevens hebben we dan regelmatig overlegmomenten gehad met alle betrokken partners, zoals de Nationale Maatschappij van de Belgische Spoorwegen (NMBS), De Lijn, de taxibedrijven, het fietspunt, de uitbater van het stationsbuffet, diverse stadsdiensten (preventiedienst, groendienst en stadsmagazijn) en de lokale politie Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken. Zo kregen we een analyse van de verschillende problemen en kon er gekomen worden tot een gecoördineerde en integrale aanpak. En was er vooral heel wat informatie-uitwisseling voor het geval er kleine of grote misdrijven gebeurden.
Ons integraal veiligheidsplan voor de stationsomgeving heeft toen heel wat mediabelangstelling gehad.

Waarom wordt het plan van toen niet onder het stof uitgehaald?
Een aantal elementen zijn gewijzigd, zoals bijvoorbeeld minder openingsuren van de loketten van het station, met gevolgen voor de sociale controle. Of minder personeel van Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS. Maar een aantal andere elementen zijn hetzelfde gebleven.

Met het begin van het schooljaar op vrijdag 1 september 2023 met de leerlingen op de nieuwe site van Katholieke Centrumscholen Sint-Truiden (KCST), HASP-O CENTRUM, Fabriekstraat 51 zal de situatie er niet op verbeteren.
Dat is een belangrijk nieuw gegeven.
Ik blijf zeggen dat deze locatie, vooral omwille van mobiliteitsproblemen, niet de meest gelukkige keuze is.
Vooral de Fabrieksstraat en de aanpalende straten op Nieuw Sint-Truiden zullen daar de gevolgen van dragen. Bovendien betekent de verhuis uit het centrum een verlies voor het leven en de handel in de stad.
Sommige beslissingen hebben jarenlang gevolgen. Wel, dit is er zo één.
De stad Sint-Truiden had wat kritischer mogen omgaan bij het verlenen van deze bouwvergunning. Welk stadsbestuur er de komende jaren ook komt, zij zullen aan de specifieke gevolgen van die verhuis niets kunnen doen. (1)

Mijn voorstel: lokale politie Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken en stadsbestuur Sint-Truiden, maak een actieplan voor de stationsomgeving met inbreng van alle betrokkenen.
De stationsomgeving is voor gebruikers van het openbaar vervoer de eerste aanblik van de stad Sint-Truiden, bijvoorbeeld voor toeristen en voor pendelaars.
Een reden temeer om te zorgen dat de omgeving er goed bijligt.”