"Desnoods onteigenen we"

Dat zegt gedeputeerde van Leefmilieu en Natuur Ludwig Vandenhove over de oude spoorwegberm tussen Tongeren en Sint-Truiden.

"Vorig jaar heb ik hieromtrent al een publieke oproep gedaan", zegt Ludwig Vandenhove.
"Ik herhaal deze nu.

Voor mij is dit onaanvaardbaar.
Kan je je voorstellen dat een wandelweg of fietspad ineens stopt, omdat een privé-persoon en/of privé-firma een stuk grond opkoopt om het rustig te hebben in haar/zijn omgeving? Of dat je om dat stuk te gebruiken moet betalen, omdat het privé uitgebaat wordt?
Niet realistisch? Toch wel, sommige mensen kunnen zich veroorloven gronden te kopen en te laten liggen om er in de toekomst iets mee te doen of geld aan te verdienen.

Is de Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen (NMBS) geen overheid?
Voor de gewone burger is het onbegrijpelijk dat wij nu als overheden (gemeenten en provincie) hier nog eens geld moeten voor geven.
Voor mij bevestigt dit nog maar eens de ingewikkelde staatsstructuur waarin we in België terechtgekomen zijn.

Voor het provinciale bestuursniveau zien wij vanuit verschillende provinciale beleidsdomeinen mogelijkheden in de verdere ontwikkeling van het 'fruitspoor'. Zo zijn er het geïntegreerd Gebiedsgericht Strategisch Project Haspengouw, een versterkt Streekbeleid, het 'fruitspoor' als fietssnelweg en natuur en landschap."

Hieronder vindt u het artikel dat hierover op maandag 10 april 2017 in Het Belang van Limburg (p. 20) verschenen is.


Zie ook Overheden tegen elkaar! van 10-03-2016 op deze website.