Cartoon: streekproductenmarkt verdient navolging!

Sinds januari 2005 kan u op deze website wekelijks een cartoon vinden die gebaseerd is op een actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenis, waarbij
Ludwig Vandenhove/> zelf betrokken is en/of waarover hij zijn mening geeft.
Cartoonist Dré Mathijs laat elke week zijn verbeelding de vrije loop en zorgt ervoor dat de gebeurtenis van die week wat meer in het oog springt.


De cartoons van 2005 en 2006 werden telkens tentoongesteld en gebundeld in een cartoonboek.
Wil je nog een exemplaar van het eerste cartoonboek ‘Een jaar Ludwig ludiek’ of van het tweede cartoonboek ‘Twee jaar Ludwig ludiek’ ontvangen, stuur dan een e-mail met je adres naar burgemeester@sint-truiden.be en je krijgt zo snel mogelijk een exemplaar toegestuurd (zolang de voorraad strekt).

Streekproductenmarkt verdient navolging!


Tot eind april loopt in de stadshallen van Sint-Truiden een streekproductenmarkt.
Het is een werk van tweedejaarsstudentes communicatiemanagement van de XIOS-hogeschool in Hasselt, meer bepaald Heleen Neels, Sofie Roux en Nele Douce.
Alleszins al een hele dikke proficiat voor Heleen, Sofie en Nele.

Deze streekproductenmarkt is voor de streekproducenten in feite een buitenkans. Ze kunnen hun producten ‘tentoonstellen’ en presenteren aan de buitenwereld in deze centraal gelegen en mooi ingerichte locatie, die de stadshallen van ons historisch stadhuis toch zijn.

Truienaren, maar ook bloesemtoeristen, zullen vaststellen dat het hier gaat om eerlijke en artisanale producten en misschien is het een aanzet voor hen tot het geregeld consumeren ervan.
Dat is onder andere de bedoeling en het opzet van deze studenten.

Door de beperkte schaal waarop een kleine producent moet werken is een doorgedreven en veel geld verslindende promotie niet altijd evident.

Het productieproces van een streekproduct is per definitie arbeidsintensief, op grote schaal kan er dus niet geproduceerd worden.
Vaak is het een uit de hand gelopen hobby die, zeker in de beginfase, eerder veel geld kost dan wel opbrengt.
Uiteraard is het dan mooi mee genomen als je na verloop van tijd iets kan recupereren.

Toch moeten we als fruitregio Haspengouw in het algemeen en als stad Sint-Truiden in het bijzonder fierder durven zijn op onze eigen producten en ze ook meer promoten.
Ik weet het: ons fruit is van dergelijke kwaliteit dat we in deze regio eigenlijk altijd geïnvesteerd hebben in het fruit zelf, en minder in afgeleide producten.
Nochtans denk ik dat dit nodig is, ook om de verdere toeristische ontwikkeling van onze regio te ondersteunen.

Met de fictiereeks ‘Katarakt’, die in december 2007 op Eén start, zullen er nog meer (televisie)toeristen onze regio aandoen.
Bij vorige gelegenheden heb ik al gepleit voor een aantal typische ‘Katarakt’-producten.
Nog maar eens een pleidooi om permanent deze producten aan te bieden, zoals dat in andere toeristische regio’s gebeurt.

In dezelfde zin moeten we de streekproductenmarkt uiteraard evalueren, maar toch durven nadenken of het niet mogelijk is om jaarlijks zo’n initiatief te herhalen.
Immers, als je in andere regio’s in binnen- en buitenland op vakantie gaat, heb je de mogelijkheid om verse streekproducten aan te kopen.
In Sint-Truiden is dit tot nu toe nog niet het geval, tenzij dan op enkele fruitbedrijven na, die langs de fiets- en wandelroutes gelegen zijn en die hun producten te koop aanbieden.

Ik herhaal dan ook mijn oproep, die ik al zo dikwijls gedaan heb: fruittelers en producenten van streekproducten zouden permanent, zeker in het toeristische hoogseizoen en tijdens de bloesemperiode hun producten op een centrale plaats moeten kunnen aanbieden, bijvoorbeeld op de Grote Markt van Sint-Truiden, in de stadshallen en/of in de buurt van de dienst voor Toerisme.
In die zin is deze streekproductenmarkt een eerste aanzet, die misschien wel kan uitgroeien tot een traditie.

Deze streekproductenmarkt heeft nog een ander voordeel: het biedt studenten de kans om de nodige praktijkervaring op te doen.

De stad Sint-Truiden zet hiermee haar beleid verder waarbij ze de kans geeft aan zoveel mogelijk stagiairs van diverse onderwijsnetten en onderwijsniveaus de nodige praktische ervaring op te doen bij de stad Sint-Truiden. Bovendien is het altijd interessant als hogescholen en/of universiteiten werken, eindwerken en/of verhandelingen maken over de stad Sint-Truiden.

Dit biedt een dubbel voordeel: enerzijds voor de instellingen en de studenten, anderzijds voor de stad, omdat er daar meestal een aantal conclusies kunnen uitgetrokken worden, die in de praktijk in het beleid kunnen omgezet worden.

Nogmaals bedankt aan alle deelnemers aan deze streekproductenmarkt en nogmaals een dikke proficiat aan Heleen, Sofie en Nele.
Ik zou zeggen: op naar de tweede editie van de streekproductenmarkt in 2008!

 

 


Tags: