Winkelhieren: mooi woord van het jaar, maar…

‘Winkelhieren’ is verkozen tot Woord van het Jaar. (1) Maar blijkbaar ligt de Vlaming er niet echt wakker van.

“Postpunten bedolven onder bergen pakjes” (2) is maar één van de artikels, die dezer dagen in de kerst- en nieuwjaarsperiode in de media te lezen is”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.
“Hierbij gaat het enkel om pakjes, die via Bpost verwerkt worden. Wel goed voor die middenstanders, die zo een postpunt uitbaten.  Maar hoeveel privé -bedrijven zien we in deze periode van het jaar ook geen pakjes huis aan huis afleveren?

In een minderheid van de gevallen gaat het om geschenken, die bij de lokale middenstand gekocht zijn, maar meestal zijn het artikels van internationale internetreuzen. Dus globaal gezien niet goed voor de lokale middenstand.

De overheid op alle niveaus, samen met de middenstandsorganisaties, moeten dringend een actieplan ontwikkelen rond WINKELHIEREN.
De basis hiervan? Ingrijpen op de vrije markt, reguleren.
Natuurlijk zal een organisatie als de Unie voor Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) dat niet graag horen, maar middenstandorganisaties moeten wel weten wat ze willen.
Er is geen alternatief.

Via regels, belastingen, reguleren, controles, etc., maar ook een dynamische middenstand, die (lokale) klanten aan zich probeert te binden, moet WINKELHIEREN opnieuw meer realiteit worden.

Lokaal middenstandsbeleid moet hand in hand gaan met initiatieven voor het klimaat en de leefbaarheid van kernen en buurten en dorpen.
Hoe mooi zou het niet zijn dat kerst- en eindejaarsgeschenken hand in hand zouden gaan met WINKELHIEREN?