Weer het Vlaams datanutsbedrijf

“Tijdens de vergadering van de Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën, Begroting en Justitie in het Vlaams Parlement op dinsdag 30 mei 2023 kwam het Vlaams datanutsbedrijf opnieuw ter sprake.
Het Vlaams datanutsbedrijf heeft inmiddels een andere naam gekregen: Athumi”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

“Bij de bespreking van zulke technische onderwerpen en/of decreten zijn er twee mogelijkheden: ofwel eerlijk zijn en toegeven dat je er niet veel van begrijpt, zoals een paar collega’s en ikzelf, ofwel doen alsof je er alles van af kent, ook al is dat niet waar, zoals enkele andere collega’s.

Officieel gaat het om ‘Ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator, het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap ter versterking van het kader voor digitale gegevensuitwisselingen’.

Op zich is dit een positief gegeven dat ertoe strekt om een sterker juridisch kader te creëren voor de digitalisering van de dienstverlening door Vlaamse instanties.
Deze digitalisering is uiteindelijk bedoeld om het leven van burgers te vergemakkelijken en als zodanig de werking van de Vlaamse instanties te verbeteren.
Als VOORUIT staan wij er principieel achter.

Ik deed een tussenkomst, maakte een aantal bemerkingen en stelde een aantal vragen aan minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, Digitalisering en Facilitair Management Jan Jambon (N-VA).

Het decreet in verband met het Vlaams datanutsbedrijf is pas goedgekeurd tijdens de plenaire vergadering van woensdag 30 november 2022.
Getuigt het dan niet van slecht wetgevend werk dat er minder dan vijf maanden later al aanpassingen gebeuren? Had dat toen niet ineens gekund?
Akkoord, de evolutie in deze branche gaat snel en moet opgevolgd worden, het is evolutief werk, maar moet dat dan elke keer met een aanpassing van het decreet?

De Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (VTC) wijst er in een advies op dat de centralisatie van de desbetreffende informatie, bijvoorbeeld rekeningnummers van burgers, bepaalde risico’s inhoudt voor de gegevensbescherming.
Het antwoord van de minister-president: “Het is dan de verantwoordelijkheid van de burger zelf welke gegevens zij/hij met haar/zijn toestemming aan derden meedeelt, dat is een principiële aangelegenheid”.
Getuigt dit antwoord niet van een gemakkelijkheidsoplossing?

De VTC wijst er eveneens op dat een gegevensbron van rekeningnummers kan gebruikt worden door meerdere instanties, zowel van de overheid (bijvoorbeeld lokale of federale politie; fiscus), als vanuit de privésector (bijvoorbeeld incassobureaus). Er moeten bijgevolg minstens bijkomende garanties geboden worden inzake vertrouwelijkheid en veiligheid.
De VTC heeft een Gegevensbescherming Effect Beoordeling (GEB), een soort risicoanalyse gevraagd. Is dit effectief gebeurd? Blijkbaar wel.

De Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) heeft in een advies geformuleerd, bezorgd te zijn over de kwaliteit van de dienstverlening aan de gemiddelde burger.
De SERV is niet tegen digitalisering. Integendeel, de leden pleiten net voor een versnelling. Maar ze moeten gepaard gaan met de nodige maatregelen om de kwaliteit en toegankelijkheid van de publieke dienstverlening voor iedereen te garanderen, ook diegenen, die nog helemaal niet meekunnen met de digitale evolutie. Er wordt altijd gezegd dat hiervoor zal gezorgd worden, de praktijk is echter vaak anders.
Hoe zal de Vlaamse regering hiervoor zorgen?
Hun stelling is duidelijk: hoe gebruiksvriendelijker, hoe meer kans er is dat meer mensen meekunnen.

We moeten het de burger zo eenvoudig mogelijk maken. Met andere woorden, er moet zo nauw mogelijk samengewerkt worden met alle andere overheidsniveaus, gaande van de Europese Unie (EU) tot en met de gemeenten.

Conclusie: het gaat om een heel technische materie, waarvan de meeste burgers zelfs niet het bestaan beseffen, maar die grote gevolgen kan hebben voor hun persoonlijke situatie.
Het gevaar van deze tijd!

Ik heb namens VOORUIT voor de amendementen gestemd, omdat ze vooral technisch van aard waren.
Omwille van de vragen, die wij nog hebben rond dit decreet en waarop niet altijd een antwoord gekomen is van de minister-president hebben wij ons op het geheel onthouden.”