Warm Limburg najaarscampagne van start gegaan

Op donderdag 17 oktober 2013 is de najaarscampagne van Warm Limburg van start gegaan. Gedeputeerde van Leefmilieu en Natuur Ludwig Vandenhove gaf de aftrap op de Grote Markt in Hasselt, daarin bijgestaan door mascotte Wali.

Het doel van deze herfstcampagne is om dankzij ludieke activiteiten energiezuinige en groene verwarmingsmaatregelen tot bij de vrouw/man in de straat te brengen.
Te vaak zijn het enkel de goed opgeleiden en de hogere inkomens, die bereikt worden met strategische campagnes. Nochtans zijn deze energiemaatregelen minstens even belangrijk, zo niet belangrijker, voor personen, die het minder goed hebben en/of kansarmen.
Zij moeten steeds meer, zeker in deze sociaal-economische slechte tijden, op hun portemonnee letten.”, aldus Ludwig Vandenhove.

Mascotte Wali koppelt duurzaamheid aan het sociale.

Hieronder vindt u het persbericht.

Warm Limburg komt naar je toe

‘Warm Limburg’ is de Limburgse campagne rond verwarming. Dit najaar trekken de provincie Limburg, Infrax en Duurzaam Bouwen Limburg (Dubolimburg) met de campagne de straat op. Door middel van een aantal leuke publieksactiviteiten willen ze de aandacht vestigen op het belang van energiezuinige verwarming en groene warmte. Op 17 oktober gaf gedeputeerde Ludwig Vandenhove de aftrap van deze ludieke najaarsactiviteiten door enkele standbeelden een sjaal van Warm Limburg om te doen.

Warm Limburg
Met de campagne ‘Warm Limburg’ zet de provincie Limburg een nieuwe stap richting klimaatneutraliteit. Samen met Dubolimburg en Infrax wil ze alle Limburgers ‘warm’ maken voor energiezuinige en groene verwarming. Zowel particuliere nieuwbouw, renovatie als bestaande verwarmingsinstallaties komen aan bod tijdens infosessies, via de Energieadvieslijn of tijdens professionele begeleidingen. 

Gedeputeerde voor Leefmilieu, Ludwig Vandenhove licht toe: “Het provinciebestuur streeft samen met zijn partners naar de verbetering van de energieprestatie van zowel bestaande als nieuwe woningen en appartementen. We willen hiermee tegemoetkomen aan de doelstellingen van het Vlaamse Energierenovatieprogramma 2020 en de verplichting rond bijna-energieneutrale gebouwen voor nieuwbouw tegen 2021.

De verwarmingscampagne loopt nog tot einde 2014.

Campagnemascotte ‘Wali’
Dit najaar trekken de provincie Limburg, Infrax en Dubolimburg met de campagne de straat op. Het doel is de campagne Warm Limburg onder de aandacht brengen en wijzen op het belang van energiezuinige verwarming en groene warmte. Met de campagnemascotte ‘Wali’ trekken ze naar een 10-tal interessante locaties, waar ze een publiek vinden dat niet meteen hun eigen publiek is. ‘Wali’ (afgeleid van WArm LImburg) is een levensgrote teddybeer die je een knuffel geeft en daardoor warm houdt. Wie wil, kan samen met Wali op de foto. Alle foto’s worden online gezet. Wie zijn foto herkent op de facebookpagina www.facebook.com/walidebeer, maakt kans op een leuke prijs.

Wali zal op volgende evenementen aanwezig zijn:

  • zaterdag 19 oktober *** Markt Sint-Truiden *** 10 uur
  • zaterdag 19 oktober *** Jeneverfeesten Hasselt *** 14 uur
  • zaterdag 26 oktober *** Markt Eisden *** 10 uur
  • zaterdag 26 oktober *** Shopping 1 Genk *** 14 uur
  • woensdag 30 oktober *** KRC Genk-Kortrijk *** 19 uur
  • zaterdag 2 november *** Theater Op De Markt Neerpelt *** 18 uur
  • zaterdag 16 november *** STVV-Tubeke *** 19 uur
  • zaterdag 23 november *** Lommel-STVV *** 19 uur
  • zaterdag 30 november *** Centrum Maaseik *** 14 uur (onder voorbehoud)
  • zaterdag 15 december *** Centrum Hasselt *** 14 uur

Om de campagne Warm Limburg nog zichtbaarder te maken in het straatbeeld, worden vanaf vandaag enkele bekende standbeelden in verschillende gemeenten gehuld in een sjaal van Warm Limburg.

Warm Limburg in cijfers
Sinds de start begin 2012 werden er intussen al 80 infoavonden georganiseerd, verspreid over de provincie. Tot op vandaag mochten we al 1474 deelnemers verwelkomen op de infoavonden. Gemiddeld ontvangen we zo’n 20 deelnemers per infoavond.

De populairste sessies zijn die rond het vervangen van een oude ketel, warmtepompen en het verwarmen met houtpellets. Met deze infoavonden bereiken we vaak meer dan 50 deelnemers in één sessie. De komende weken en maanden blijft de campagne verder lopen. De exacte data en locaties van de infosessies vind je terug op de campagnewebsite www.warmlimburg.be.

Uitdagingen voor de toekomst
Maar ons werk zit er nog lang niet op. Het is noodzakelijk om nog meer Limburgers te overtuigen om hun oude ketel te vervangen door een energiezuinig model of, als ze in de mogelijkheid verkeren, te kiezen voor groene warmte. “Willen we op het hele grondgebied van de provincie Limburg klimaatneutraal zijn, dan zullen er meer oude ketels vervangen moeten worden door condensatieketels, moeten er meer warmtepompen en pelletkachels of –ketels geïnstalleerd worden en moeten meer woningen uitgerust worden met een zonneboiler,” voegt gedeputeerde Ludwig Vandenhove nog toe.

Jaar na jaar worden bij Infrax steeds meer premies aangevraagd voor condensatieketels, zonneboilers en warmtepompen. Toch volstaat de huidige inspanning niet om te streven naar klimaatneutraliteit. Daarvoor zijn nog extra inspanningen noodzakelijk. In de toekomst zal bovendien de vraag naar sanitair warm water steeds belangrijker worden in verhouding tot ruimteverwarming. De steeds strenger wordende EPB-regels (Energieprestaties en Binnenklimaat) voor nieuwsbouwwoningen resulteren immers in steeds beter geïsoleerde woningen die minder warmte voor ruimteverwarming nodig hebben. De vraag naar sanitair warm water daarentegen blijft even hoog.

Sociaal spoor
We zijn er ons van bewust dat niet elke Limburger over de mogelijkheden beschikt om te investeren in energiezuinige verwarming, laat staan groene warmte. Vandaar dat we binnen de campagne ook een sociaal spoor ontwikkelen. Dat doen we in samenwerking met Steeunpunt Buurtopbouwwerk vzw (Stebo vzw). Zij zullen personen met een beperkt inkomen concreet en actief begeleiden om hoge rendementsverwarmingsketels en zonneboilers te installeren. De specifieke doelgroepen kunnen daarvoor nog rekenen op gunstige maatregelen die bij hen niet bekend genoeg zijn. Hiervoor zullen we ook gebruik maken van de Duwolim-lening aan 0 %. Deze renteloze lening heeft nog niet de naamsbekendheid die ze verdient bij de doelgroep.

 

Zie onder andere Warm Limburg komt naar je toewww.limburg-actueel.be, 17-10-2013. Provincie wil groene warmte stimuleren met 'Warm Limburg'. Het Nieuwsblad, 18-10-2013, p.24.

Zie ook Kansarme gezinnen verdienen meer aandacht binnen duurzaam beleid van 11-09-2013 op deze website.

Tags: