Sint-Truiden scoort slecht op toegankelijkheid haltes De Lijn

“Dat blijkt nog maar eens uit de meest recente cijfers”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove. “Nochtans hebben collega VOORUIT gemeenteraadslid Hilde Cops-Visser en ikzelf daar vorig jaar al een aantal keren op gewezen, maar concreet gebeurt er weinig.

Voor een aangepast beleid zijn serieuze subsidies te bekomen vanuit Vlaanderen.
De Vlaamse regering heeft daartoe meer dan een jaar geleden een ‘Masterplan Toegankelijkheid’ goedgekeurd. Maar wat blijkt? De stad Sint-Truiden heeft het charter daarrond, dat nodig is om te kunnen genieten van Vlaamse subsidies, nog niet ondertekend. (1) (2) Wat nog erger is: op een vraag van Hilde Cops-Visser tijdens de laatste gemeenteraad van maandag 29 augustus 2022 heeft burgemeester Veerle Heeren geantwoord dat de stad Sint-Truiden dat charter wel ondertekend heeft. Dus: ofwel kent ze haar dossiers niet, ofwel heeft ze ook hier weer gelogen.
In elk geval erg voor de mobiliteit en voor de personen met een handicap.

De cijfers qua toegankelijkheid voor de bussen in Sint-Truiden liggen gemiddeld opmerkelijk slechter dan in de rest van Vlaanderen en van Limburg.

Aan slechts 6,8% van de haltes in Sint-Truiden kunnen personen met een motorische beperking zonder hulp/assistentie op de bus.
In Limburg is dat 17,50%, in Vlaanderen 14,60%.
Aan 22% van de haltes in Sint-Truiden kunnen personen met een handicap op de bus mits assistentie.
In Limburg gaat het over 29,50%, in Vlaanderen over 31,70%.
6,5% van de bushaltes in Sint-Truiden zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking.
In Limburg is dat 13,70%, in Vlaanderen 7,50%.
Conclusie: ronduit slechte cijfers qua toegankelijkheid voor het openbaar vervoer.

Burgemeester, bevoegd voor Mobiliteit, doe er concreets iets aan in plaats van te liegen.”

  • Foto: delijn.be.