Opleidingen politiepersoneel moeten integraler!

Onder deze titel verscheen een artikel in het tijdschrift ‘Politiejournaal’ (Uitgeverij Politeia, nr. 2, februari 2010) van de hand van burgemeester - federaal volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.


Hieronder vindt u de integrale versie van het artikel.

Opleidingen politiepersoneel moeten integraler!*

Als het van mij afhangt, moeten de opleidingen van politiepersoneel integraler worden.
Nauwer aansluiten op het reguliere onderwijsaanbod kan hiertoe een middel zijn.

In een gemiddelde Belgische en/of Vlaamse stad is het (on)veiligheidsprobleem vooral een gegeven van (on)leefbaarheid, van overlast, minder van grote of zware criminaliteit.
En deze evolutie kan enkel maar aangepakt worden via het concept integrale veiligheid (in Sint-Truiden spreken wij over leefbaarheid). Dus moet de gemiddelde politievrouw/-man hiermee in haar/zijn opleiding ook mee ‘geconfronteerd’ worden.

Bij uitbreiding geldt dit, gezien het brede concept integrale veiligheid, voor alle andere beroepen, die er bij betrokken zijn: brandweer, civiele bescherming, gezondheids- en welzijnsinstellingen, etc.
En zelfs voor opleidingen en bijscholingen in de gerechtelijke sfeer: het kan de afstand tussen gerecht en politie alleen maar kleiner maken.

Hiertoe is het voor mij nodig dat heel wat opleidingen en navormingen (de basisopleiding, maar tevens de voortgezette en/of gespecialiseerde opleidingen) op mekaar afgestemd worden en meer gestroomlijnd worden. Bovendien moeten ze meer aansluiten bij het reguliere onderwijssysteem en moet er (meer) afgestapt worden van intern georganiseerde opleidingen binnen de politie en het veiligheidsgebeuren.
Dit kan alleen maar de externe ervaring en verfrissende ideeën  en benaderingen vanuit andere sectoren doen toenemen.

Samenwerking qua onderwijs, opleiding en navorming op het vlak van veiligheid in de meest brede betekenis (integrale veiligheid) kan de kwaliteit alleen maar te goede komen.
Mensen op het terrein, praktijkmensen moeten zich hier niet door geviseerd voelen, want hun ervaringen zijn in dit verband onmisbaar. Maar ze moeten wel beseffen dat een professionalisering van de opleiding, de scholing en de vorming de werking op het terrein, de dienstverlening aan de burger, alleen maar kan verbeteren.
Dit hoeft (per definitie) geen centralisatie qua locaties in te houden, want dit ligt terecht zeer gevoelig.

Deze meer gestructureerde opleiding en navorming zou precies aangevuld moeten worden met georganiseerde praktische ervaringen en uitwisselingen op het terrein (bijvoorbeeld korpsen, die voor een bepaalde periode personeel uitwisselen).

Aansluiting op het normale onderwijssysteem maakt het mogelijk gebruik te maken van bestaande elementen, zoals credits of studiepunten, het optimaliseren van individuele loopbaantrajecten en de internationalisering van de loopbaan, die het voor het individueel personeelslid alleen maar beter en comfortabeler maakt en meer mogelijkheden biedt.

Twee elementen mogen in zulke ‘vernieuwde’ of ‘aangepaste’ studie- en/of navormingsprogramma’s zeker niet ontbreken: burgerzin of maatschappelijke betrokkenheid en meer aandacht voor het Europees en het internationaal gebeuren.

Ludwig Vandenhove
burgemeester stad Sint-Truiden
federaal volksvertegenwoordiger

*Deze ideeën zijn gebruikt ter gelegenheid van de inleiding door burgemeester - federaal volksvertegenwoordiger
Ludwig Vandenhove/> op maandag 26 oktober 2009 van de praktijkgerichte navormingscyclus rond maatschappelijke veiligheid in de Xios Hogeschool Limburg, departement Sociaal-Agogisch Werk, www.xios.be.

Zie ook de tekst Studiedagenreeks ‘Maatschappelijke Veiligheid’ is een feit! Van 9 november 2009 op deze website.