'Laat je niet Jossen, wees SLim'

Dat is de titel van een campagne van de provincie Limburg om jongeren bewust te maken van de gevolgen van alcohol, zeker in het verkeer.

Gedeputeerde van Veiligheid Ludwig Vandenhove: "De provincie Limburg is in 2006 begonnen met de Safe(S)-Limburg –actie (SLim-actie). Dit wil zeggen dat heel wat jongeren en kinderen niet meer echt weten wat de campagne precies inhoudt  en hoe ze is ontstaan. Vandaar deze specifieke campagne naar die doelgroep toe.
Bij preventieve en sensibiliserende acties moeten we zo fel mogelijk proberen binnen te dringen in de eigen leefwereld van de doelgroep. Wat jongeren betreft, is het evenement PUKKELPOP daartoe een ideale aangelegenheid.

De bedoeling is met deze campagne ook naar scholen, jeugdclubs, jeugdverenigingen, etc. toe te gaan.

Voor de eerste keer is er alcoholvrij bier aan elke toog op Pukkelpop verkrijgbaar.” (1)

Op Pukkelpop had 'Laat je niet Jossen, wees SLim' alleszins het nodige succes tijdens de eerste echte festivaldag op donderdag 16 augustus 2018 kon Ludwig Vandenhove persoonlijk vaststellen.

 

Hieronder vindt u de perstekst.

“Laat je niet Jossen, wees SLim” – Kom 3D-trippen in de SLim-tent op Pukkelpop.

Wat voorafging …

In 2006 startte de provincie Limburg de SLim-campagne om de verkeersveiligheid tijdens het weekend op de Limburgse wegen te verhogen.
Omdat alcohol én drugs achter het stuur een probleem blijven, ook in Limburg, drong een nieuwe bewustwordingscampagne zich op. 
Uit de praktijk bleek immers dat met name jongeren (16 tot 28 jaar) de SLim-campagne niet kennen.
Op 25 mei 2018 werd een nieuwe SLim-campagne gelanceerd "Laat je niet Jossen, wees SLim!".
De bedoeling is om jongeren wakker te schudden. 

“Laat je niet Jossen, wees  SLim” - Ludiek-ironische campagne via sociale media

Jongeren bereiken doe je niet via een wekelijks berichtje in de krant, noch met een repressieve campagne waarin met het vingertje wordt gezwaaid.
Daarom kozen we voor een ludieke socialemediacampagne die crescendo werd opgevoerd tot een ultiem belevingsmoment op Pukkelpop 2018”, zegt gedeputeerde van veiligheid Ludwig Vandenhove.

Illustrator Wout Schildermans AKA Mr. Melvin werkte op een grappige, ironiserende, maar ook op een aantrekkelijke en veelzijdige manier een campagne uit. Vier animatiefiguurtjes (Zat varken? Stoned als een garnaal?  Zatte kip? Apestoned?) vormen de rode draad en wijzen op de alternatieven: “wees SLim”

De vier campagnebeelden met logo SLim.

De vier campagnebeelden en de baseline “Laat je niet Jossen, wees SLim” zijn ondertussen  bekendgemaakt via Facebook en onze website.
In de eerste fase stond de bekendmaking centraal, in de tweede intensievere fase (die liep tot eind juli) werd via sociale media ingehaakt op momenten die jongeren als relevant beschouwen (einde examens, WK-voetbal op groot scherm, strandbars, festivals, …) om uit de bol gaan. De campagnebeelden kregen een aparte, aan de context aangepaste content.

Pukkelpopbussen

Voor het PP-geweld losbarst, wezen we zowel via onze eigen kanalen, maar ook via de Pukkelpop-kanalen op humoristische manier  op alternatieven. Doel is om jongeren bewust te maken dat als je toch drinkt of drugs gebruikt  je best alternatieven zoekt en niet dronken of onder invloed van drugs achter het stuur kruipt (zo worden er op initiatief van de provincie Limburg, speciale Pukkelpopbussen ingelegd- http://www.limburg.be/37-gemeenten-zetten-samen-met-provincie-Limburg,-De-Lijn-en-Pukkelpop-in-op-veilig-evenementenvervoer.html ).

Het orgelpunt: virtueel zat en stoned worden? Beleef het in de SLim-tent op de Pukkelpopwei. 

Op de wei  vind je een SLim-stand  , uitgerust met 3 gaming seats, gecombineerd met een virtualrealitybril. Jongeren kunnen er 3D-trippen via het interactieve spel
D-Drive –ontwikkeld door de universiteit van Würzburg, o.l.v. prof. Von Mammen-  .Ze kunnen er op een zeer realistische manier,  de gevolgen waarnemen van rijden onder invloed. Bangelijk … 
Tijdens Pukkelpop worden aan de SLim-tent ook coole neptattoos met het campagnebeeld, uitgedeeld. Ze bestaan in vier varianten en worden sowieso een collector's item.
“De keuze voor Pukkelpop is evident: niet enkel is dit het grootste Limburgse festival, waar zowat 75 % van de Limburgse jongeren aanwezig zijn, ook voert Pukkelpop sinds jaar en dag een straf antialcohol- en antidrugbeleid. De SLim-stand vormt ook een twee-eenheid met de stand van Safe & Sound, een organisatie die preventief optreedt naar middelenmisbruik op festivals en ook een signaalfunctie heeft als het toch dreigt verkeerd te lopen”, aldus gedeputeerde Ludwig Vandenhove.

Het PP-belevingsmoment is geen eindpunt.

In het najaar gaat het SLim-campagneteam de boer op naar de Limburgse scholen waar tal van nieuwe initiatieven zullen worden  gestart. Een virtueel verkeerspark is alvast een van de ideeën. SLim gaat dus verder op zijn elan. Maar daarover later meer.

(1)Alcoholvrij bier aan elke toog op Pukkelpop, Het Belang van Limburg, 11/12-08-2018, p.4.

Zie ook Nieuwe SLim-campagne naar jongeren van 01-06-2018 en  Extra nachtbussen voor Pukkelpop van 29-07-2017 op deze website.