Geen liberalisering van het spoor!

"Open Vld wil Limburg als proeftuin voor liberalisering spoor" (1).

"Wat mij betreft, kan daar geen sprake van zijn", zegt gemeente- en provincieraadslid Ludwig Vandenhove.

"Het feit dat in Limburg het aantal treinreizigers in dalende lijn zit, heeft gewoon te maken met het slechte en beperkte aanbod van de Nationale Maatschappij van de Buurtspoorwegen (NMBS).

De oplossing?
Net meer keuzes vanuit de overheid voor investeringen voor het trein- en busvervoer in plaats van de actuele afbouw.
In elk ernstig scenario voor de aanpak van de klimaatproblematiek moet een goed en efficiënt openbaar vervoer voorop staan.
Een privé-bedrijf, dat winst wil maken, zal dit nooit kunnen realiseren.
In rendabele lijnen, zullen ze geïnteresseerd zijn, in moeilijke verbindingen zal dat niet het geval zijn. En wat met investeringen om nieuwe lijnen aan te leggen om Limburgse gemeenten en steden beter met elkaar te verbinden en met de rest van Vlaanderen en België?

De vergelijking, die Open Vld maakt met Nederland gaat hoofdzakelijk over de exploitatie, niet over investeringen.
Wij zijn voorstander dat de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM) en de provincie Limburg voorzieningen qua openbaar vervoer voorfinancieren in afwachting dat de federale en de Vlaamse overheid met de normale middelen, waar we als Limburg recht op hebben, over de brug komen.

En altijd maar schieten op de openbare dienstverlening.
Als sp.a willen wij precies meer middelen voor de openbare diensten in plaats van de huidige afbouw.
Net alsof de privé-sector altijd beter werkt en goedkoper is: fake news!

In het Verenigd Koninkrijk is er precies teruggekomen op de privatisering van de spoorwegen omwille van de slechte ervaringen, zoals financiële ontsporingen en zware ongevallen."

  • (1) "Open Vld wil Limburg als proeftuin voor liberalisering spoor", Het Belang van Limburg, vrijdag 3 mei 2019, pagina's 1 en 8.
  • Zie onder andere ook "Dan is de NMBS snel ..." van maandag 15 april 2019 op deze website.