Cartoon: Minder processen-verbaal dan vorig jaar!

Sinds januari 2005 kan u op deze website regelmatig een cartoon vinden, die gebaseerd is op een actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenis, waarbij
Ludwig Vandenhove/> zelf betrokken is en/of waarover hij zijn mening geeft.
Cartoonist Dré Mathijs laat zijn verbeelding de vrije loop en zorgt ervoor dat de gebeurtenis wat meer in het oog springt.


Minder processen-verbaal dan vorig jaar!

Hierover is een artikel verschenen in De Weekkrant van woensdag 9 mei 2012.

“Soms vraag ik mij af of ik al die inspanningen voor niets doe om van Sint-Truiden een volwassen stad te maken met het aanzien, die ze verdient van te zijn.”

Burgemeester
Ludwig Vandenhove/> zegt dit naar aanleiding van de indianenverhalen, die de ronde doen omtrent het optreden van de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken bij verkeers-en parkeerovertredingen.

“De laatste tijd vinden sommigen het blijkbaar nodig, niet-politici en politici, om de controle   van het verkeers- en parkeerbeleid door de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken in een eerder negatief daglicht te stellen. Nochtans worden er net niet meer processen-verbaal gemaakt, met het nieuwe, uitgebreidere parkeersysteem, dan voorheen. Bovendien heeft een (parkeer)systeem maar zin als er effectief gecontroleerd wordt.
In Sint-Truiden gebeurt dit net zoals in andere (middel)grote steden.

Ik sta pal achter het politiekorps en de verantwoordelijke personeelsleden voor het verkeer.
Dit geldt evenzeer voor de 2 parkeerwachters.
Ik heb geen heimwee naar cowboytoestanden van voor mijn tijd. Sommigen blijkbaar wel als ik hun algemene verklaringen leg langs individuele gesprekken met burgers, die terecht geverbaliseerd zijn.
Ze spreken mekaar gewoon tegen. En dan maar spreken over beleid!
Sorry, maar ik noem dat puur populisme!”, zegt burgemeester en voorzitter van het politiecollege van de politiezone Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken
Ludwig Vandenhove/>.

Ludwig Vandenhove/>:”Blijkbaar is het eigen aan onze maatschappij en tijdsgeest om altijd anderen de schuld te geven en zelf geen fouten toe te geven.
Als iemand geverbaliseerd wordt, is zij/hij op de eerste plaats zelf in fout.
Enkele weken geleden hebben korpschef a.i. Jan Gielen en het politiecollege al duidelijk de toenemende agressie tegen politiemensen en parkeerwachters veroordeeld.”
Zie de tekst ‘Agressie tegen politiemensen is totaal onaanvaardbaar’ van 5 april 2012 op deze website.

Sinds 10 oktober 2011 is in Sint-Truiden het nieuwe parkeerbeleid in voege getreden.
Dat houdt een ernstige uitbreiding van het betalend parkeren en van de blauwe zone in.
Dit nieuwe parkeerbeleid is unaniem door alle partijen in de gemeenteraad goedgekeurd.
Na een evaluatie zijn er bepaalde aanpassingen gebeurd tijdens de gemeenteraad van maandag 19 maart 2012.
En als er terechte bemerkingen en suggesties vanuit de bevolking komen, zullen er, na grondig bekijken en het afwegen van de voor- en nadelen, nog eventuele aanpassingen komen.  

De eerste maanden werd er helemaal niet geverbaliseerd.
Er was verhoogd preventief toezicht en de burgers en bezoekers werden maximaal geïnformeerd.
Pas vanaf begin februari 2012 (na bijna 3 maanden!) is er in de nieuwe betalende en blauwe zone repressief en verbaliserend opgetreden.

“Tot einde 2011 werd de naleving op de(ze) (nieuwe) parkeerregeling dagelijks gecontroleerd door de verkeersdienst van de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom – Nieuwerkerken (4 agenten van politie, waarvan er per dag het equivalent van 1 full-time werd ingeschakeld).
In 2012 heeft de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken, in opdracht van het stadsbestuur, 2 parkeerwachters aangeworven om die taak te vervullen. Daardoor komt er meer capaciteit vrij om de agenten van politie van de verkeersdienst efficiënter aandacht te laten besteden aan veilig en vlot verkeer op alle vlakken, zowel preventief, als repressief (bijvoorbeeld allerlei acties naar de schoolgaande jeugd toe, snelheidscontroles, toezicht op het hinderlijk en gevaarlijk parkeren, etc.).”, zeggen korpschef a.i. van de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken Johan Gielen en hoofdinspecteur Bert Piron.

“Er is door de stad Sint-Truiden bewust gekozen voor een parkeerbeleid in eigen beheer en niet voor de uitbesteding aan een privéfirma. Een private onderneming is immers gericht op een maximalisatie van de winst, dus zoveel mogelijk boetes uitschrijven, terwijl de stad Sint-Truiden opteert voor een evenwichtig verkeers- en parkeerbeleid in functie van omstandigheden en tijdstippen.
Luister maar eens naar onze 2 parkeerwachters Hans Grysouille en Vital Simons, die beiden uit de privésector komen.
Zij kunnen getuigen over het verschil in parkeercontroles, die gebeuren door privéfirma’s of door of onder de controle van de overheid.
Bij hun vorige werkgevers werd er een dagelijks minimum streefcijfer beoogd en hun evaluatie was hieraan gelieerd.”, zegt
Ludwig Vandenhove/>.
Zie de tekst ‘(verdere) privatisering justitie en veiligheid: ernstig debat gevraagd!’ van 10 maart 2012 op deze website.

Quota’s zijn uit den boze. Integendeel, een maximale dienstverlening, een vlotte mobiliteit en zoveel mogelijk parkeergelegenheid staan voorop in combinatie met een gemoduleerd toezicht en preventie. Zo kunnen wij bijvoorbeeld soepeler zijn tijdens weekends, op marktdagen, bij evenementen, bij carnaval, tijdens de augustuskermis, etc. 

De opdracht van de parkeerwachters bestaat erin om op week- en zaterdagen controle en toezicht te doen in het kader van het nieuwe parkeerbeleid. 
Vooreerst is het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor de inwoners van Sint-Truiden (bewonerskaarten) en bepaalde doelgroepen (personen met een handicap, medische beroepen) ernstig verhoogd.
Tweedens wordt de vlotte doorstroming in het handelscentrum door het uitbreiden van het betalend en kort parkeren gestimuleerd.
Ten laatste wordt het toerisme en winkelen in Sint-Truiden aantrekkelijk gemaakt doordat er vlotter lang geparkeerd kan worden in een leefbare en aangename omgeving.

De parkeerwachters trachten steeds beleefd, correct, menselijk en onpartijdig op te treden.
Als beleid willen wij dat de parkeerwachters maximaal de tijd nemen om mensen correct te informeren en diensten te verlenen, gecombineerd met een gemoduleerd toezicht.
Een PV is het laatste middel, PV’s zijn geen doel op zich!
Indien er concrete meldingen zijn van ontevreden burgers worden deze steeds teruggekoppeld om alzo een correct beeld van de situatie te vormen. Dit vraagt echter evenzeer een wederzijds respect van de burger voor de minder populaire opdracht van de parkeerwachter.
De dagelijkse aansturing van deze personeelsleden gebeurt vanuit de verkeersdienst van de politiezone Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken. 

De parkeerwachters vervullen ook de taken van gemeenschapswacht (vandaar dezelfde paarse kledij met een ander opschrift).
Ze fungeren als aanspreekpunt voor alle burgers, maken meldingen van overlast (bijvoorbeeld beschadigde verkeersborden, gebreken aan de weginfrastructuur, hondenpoep, etc.) en voeren preventief toezicht uit ter voorkoming van diefstallen in en uit voertuigen.
Ze worden door heel wat inwoners en bezoekers aangesproken met vragen over het (nieuwe) parkeersysteem ondanks de ruime sensibiliseringscampagne, die de stad en de lokale politiezone hier rond opgezet hebben (bijvoorbeeld het sms-parkeren, toeristen wegwijs maken met het nieuwe parkeersysteem, verwijzen naar de nieuwe parkeermeters, vooral omwille van de slechte opvolging en uitvoering door de vorige en de oude firma, etc.) ondanks de ruime sensibiliseringscampagne, die de stad en de lokale politiezone hierrond opgezet hebben (bijvoorbeeld via de politiekrant, het stedelijk informatieblad, de pers, specifieke folders, bewonersbrieven, websites van de lokale politie Sint-Truiden - Gingelom - Nieuwerkerken en de stad Sint-Truiden, etc.).

Om de verkeersveiligheid aan scholen te garanderen, hebben de parkeerwachters een opleiding tot gemachtigd opzichter gevolgd. 

De parkeerwachters besteden extra aandacht aan de leesbaarheid van bewonerskaarten en kaarten voor personen met een handicap.
Op die manier wordt er gecontroleerd op het (on)rechtmatig gebruik en om misbruik te ontmoedigen.
De burgers, die een geldige kaart hebben, beschikken alzo over voldoende parkeerplaatsen.
Hier geen controle op doen, zou precies ‘de foefelaars’ bevoordelen.

In de periode van 1 oktober 2011 tot en met 31 maart 2012 werden in de blauwe zone 1197 en in de betalende zone 2993 retributies opgesteld. Tevens werden er 173 retributies met betrekking tot het (niet of verkeerdelijk) gebruik van de medische beroepskaart opgesteld. Voorts werden er ook 137 retributies opgesteld, omdat de kaart voor personen met een handicap (75) - het betrof een provinciale actie - of de bewonerskaart (62) onleesbaar was.

Het nieuwe parkeerreglement en het aanstellen van de parkeerwachters hebben niet geleid tot een markante verhoging in het aantal opgestelde retributies.
Voor de periode van januari tot april 2011 werden er door 1 agent van politie gemiddeld 2070 retributies opgesteld.
In diezelfde periode in 2012 stelde 1 parkeerwachter gemiddeld 2150 retributies op.

Voor 10 oktober 2011 waren er slechts 14 betalende straten.
Sinds 10 oktober 2011 zijn hier 24 extra betalende centrumstraten bijgekomen, met andere woorden een stijging van 271 %.
Er zijn er 8 straten overgebleven van de oude blauwe zone.
De blauwe zone is uitgebreid met 14 nieuwe straten grenzend aan de centrumstraten, goed voor een stijging van 275 %.

Dus: sinds de invoering van het nieuwe parkeersysteem zijn er minder pv’s gemaakt! Er is dus geen enkele reden om ons beleid bij te sturen.

“Ik wil nog de volgende punten meegeven:
- bij het nieuwe parkeerbeleid werd beslist om tegemoet te komen aan de parkeerproblemen van beoefenaars van (para)medische beroepen door voor hen dertien speciale parkeerplaatsen in de blauwe en de betalende zone te voorzien.
Met een speciale gemeentelijke parkeerkaart kunnen ze, tegen betaling, maximum één uur parkeren op die parkeerplaatsen. Alhoewel er slechts een viertal speciale parkeerkaarten werden verkocht, wordt vastgesteld dat de dertien voorziene parkeerplaatsen bijna altijd bezet zijn.
Ze worden vaak onrechtmatig ingenomen door burgers, maar vooral door beoefenaars van (para)medische beroepen, die niet in het bezit zijn van een geldige parkeerkaart;
ondanks de vele preventieve acties stellen we vast dat vooral in de omliggende straten van de Grote Markt nog vele mensen niet in orde zijn.
Dit zijn de straten waar het in de nieuwe regelgeving betalend is geworden (vroeger blauwe zone). Dit is een opmerkelijk feit: kennen de betrokkenen de reglementering (nog) niet of lappen ze ze bewust aan hun laars?;
- er wordt extra aandacht besteed aan de leesbaarheid van bewonerskaarten en kaarten voor personen met een handicap.
Dit is nodig om de gegevens (geldigheid kaart en toegekend nummerplaat aan respectievelijk voertuig) te controleren op rechtmatig gebruik.
Op deze wijze wordt misbruik ontmoedigd en worden bewoners, die een kaart betaald hebben, beloond door voldoende parkeerplaatsen te garanderen.
Bij een eerste overtreding kan men zich wenden tot het onthaal van de politie.
De parkeerfirma zal dan - na onze controle en met een daaropvolgend schrijven - een eenmalige annulatie toestaan.
Bij een tweede voorval is dit niet meer zo.
Om bestuurders hier op te duiden, wordt er vanaf nu een bijkomend bericht - samen met de retributie - achtergelaten achter de ruitenwisser;
- het uitschrijven van een retributie door een parkeerwachter vertrekt steeds vanuit het gezond verstand in functie van de concrete situatie. Zo is er een verschil tussen parkeren op de Grote Markt met een overschreden parkeertijd van 2 minuten na betaling van 4,00 EUR of hetzelfde voorval na betaling van 0,50 EUR of het gebruik van het kwartier gratis parkeren.
Er is een verschil bij het overschrijden van de parkeertijd in een blauwe zone met 10 minuten of met een half uur.”, zegt
Ludwig Vandenhove/>.

Het nieuwe parkeerbeleid met inzet van de parkeerwachters draagt bij tot het veilig, vlot en geordend parkeren in Sint-Truiden, hetgeen de aantrekkelijkheid van onze stad verhoogt.
De uitdaging is een goed evenwicht te behouden tussen de zachte weggebruikers (busgebruikers, fietsers, personen in een rolstoel en wandelaars) en de autobezitters.
Alle parkeersituaties zijn voorzien in het nieuwe systeem, de burger moet er alleen maar gebruik willen van maken.

“Wij zullen de resultaten van de eerste maanden van het nieuwe parkeerbeleid voorleggen en bespreken met de representatieve middenstandsorganisaties en hen ook vragen consequent te zijn.
Zij zijn precies vragende partij voor het kortparkeren in het centrum om zo MEER wisselende klanten te krijgen. Zij of hun klanten moeten dan ook die plaatsen niet innemen en hun klanten geen gelijk geven als ze effectief in overtreding staan.

We zijn nog altijd ‘goed bezig’: ik merk dat aan de reacties, die ik krijg vanuit de bevolking.
De éne helft vindt dat er teveel geverbaliseerd wordt, de andere te weinig.”, besluit
Ludwig Vandenhove/>.

Tags: