Bedoelen ze dat met flexibiliteit?

‘Duizenden pakjes PostNL niet geleverd na inval sociale inspectie’. (1)

‘Gratis pakjes aan huis: het heeft zo zijn prijs’. (2)

‘Minderjarigen bezorgen pakjes voor PostNL’. (3)

“Het zijn maar enkele titels in de ochtendkranten van dinsdag 23 november 2021 over de onregelmatigheden, die sociale inspecteurs vastgesteld hebben bij koeriersbedrijf PostNL.
Dat is niet de eerste maal”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove.

En dan nog pleiten sommige politieke partijen en politici voor meer flexibiliteit binnen die sector.
Zijn dat soort zware sociale inbreuken wat zij bedoelen met flexibiliteit?

Zwartwerk, inbreuken qua deeltijdse arbeid, illegale werknemers, het inschakelen van mensen zonder papieren, minderjarigen aan het werk: allemaal vastgesteld bij deze controles.
Kan moeilijk anders.
Multinationals, zoals Bol.com en Zalando, beloven van alles aan hun klanten, onder andere gratis en snelle -onmiddellijke!- leveringen, met alle gevolgen van dien voor de werknemers van de koeriersbedrijven. Zo is er onder andere de abnormale hoge werkdruk.
Om hun hoofd enigszins boven water te houden beginnen die ondernemers en/of onderaannemers te frauderen.
Vakbonden spreken terecht van ‘moderne slavernij’.

Het depot van Wommelgem is voorlopig verzegeld.
Terecht! Benieuwd hoelang het gaat duren dat sommige consumenten gaan klagen, vooral via sociale media, ‘dat ze die controles nu toch niet moesten doen voor Black Friday, Sinterklaas of Kerstmis.'

De oplossing? De overheid moet er alles aan doen om dit soort wanpraktijken aan banden te leggen, zodat de lokale markt opnieuw kan concurreren met deze
e-commercesector. Daarom moeten er strengere en meer regelmatige controles gebeuren en moet er streng opgetreden worden tegen inbreuken. Maar vooral ook moeten wij als consumenten ‘verstand gebruiken’. Dat geldt eveneens voor het bezorgen van allerlei maaltijden via fietskoeriers.
Koop lokaal en ga er niet meer van uit dat bestellingen binnen de 24 uren of zelfs binnen de paar dagen geleverd worden.
Dat gecombineerd met lokale middenstanders, die de
consument eveneens aanbieden om te kiezen en/of te vergelijken via een website en met acties van de gemeentebesturen TEGEN die e-commerce. (4)

Net minder flexibiliteit, net meer regels en resoluut kiezen voor de lokale handel zijn de oplossingen in plaats van meer flexibiliteit.

Ik hoor het antwoord al: dan gebeurt het vlak over de grens.
Dat volstaat niet voor mij: waarom hebben we anders de Europese Unie (EU)?
Waarom wordt van het bedelen van pakjes geen vorm van openbare dienstverlening gemaakt?”