Aankoop parkeergarage Clockempoort: weer een onbegrijpelijke beslissing

De stad Sint-Truiden wil de ondergrondse parking aan Clockempoort kopen van de private sector.

“Voor mij weer een onbegrijpelijke beslissing”, zegt gemeenteraadslid Ludwig Vandenhove.

“De bevestiging dat de de CD&V-N-VA-Open Vld-meerderheid echt aan grootheidswaanzin lijdt.
We zijn Sint-Truiden en daar ben ik fier op, maar het is maar Sint-Truiden, geen wereld- of een grootstad.
We zijn Parijs niet en zelfs Brussel, Antwerpen of Luik niet.

Deze aankoop betekent nog maar eens een verhoging van 5,5 miljoen euro voor de al grote schuldenberg van de stad Sint-Truiden.
Dat maakt nu al een totale schuld van 136,5 miljoen euro. (1)

Los van de financiële consequenties zijn er nog heel wat andere vragen.
-Hoe komt de stad Sint-Truiden ertoe om een ondergrondse parking te kopen? Dat is toch geen basistaak van een stad van de omvang van Sint-Truiden.
-Akkoord dat de stad Sint-Truiden tracht het parkeerbeleid op openbaar terrein volledig in handen te hebben en te sturen, dat vragen wij als VOORUIT al sinds de privatisering van de parkeercontroles nadat wij uit het college van burgemeester en schepenen zijn verdwenen. Maar een ondergrondse parking uitbaten, is geen taak van een lokale overheid.
Met de huidige schuldenberg moet de stad Sint-Truiden zich meer dan ooit terugplooien op de basistaken.
-Hoe zijn de bezettingscijfers van deze parking?
Het feit dat ze vaak niet volledig volzet blijkt te zijn, bevestigt dat er nog altijd geen groot en permanent parkeerprobleem in Sint-Truiden is.
Doe zelf de test: hoelang moet je gemiddeld wachten vooraleer je op een gewone weekdag kan parkeren op de Grote Markt?
-Geen geld om te investeren in meer openbaar vervoer in Sint-Truiden, maar wel voor een ondergrondse parking.
Is dit het toekomstig mobiliteitsbeleid in Sint-Truiden? Om dan nog niet te spreken over het klimaatvraagstuk.
Dat bevestigt nog maar eens een totaal gebrek aan visie.
-In het kader van onder andere de andere invulling van steden worden er in technische en wetenschappelijke literatuur heel wat vragen gesteld naar de toekomstige rol van ondergrondse parkings. Wat bijvoorbeeld met zelfrijdende auto’s?
-Hoe is de aankoopprijs bepaald?
Heeft de externe onderhandelaar, die heel wat kritiek krijgt in het recent rapport van Audit Vlaanderen, hierover mee onderhandeld?
Hoe dikwijls is de parking sinds de opening van eigenaar veranderd en wat waren toen de verkoopprijzen?”

Hieronder vindt u de perstekst van de VOORUIT-fractie.