Vlaanderen…heel erg!

“Administratieve vereenvoudiging, minder regels, meer autonomie voor de gemeenten, etc.
Elke dag lees je of hoor je erover”, zegt gedeputeerde Ludwig Vandenhove.

“Vooral de huidige Vlaamse regering met minister-president Geert Bourgeois op kop slaat zich hierover op de borst. Maar de realiteit is heel anders. In Vlaanderen wordt de administratie systematisch zwaarder.

Vlaanderen is onvoorstelbaar verambtelijkt en nog elke dag meer!

Enkele weken geleden op dinsdag 19 januari 2016 was het bureau van de provincieraad waar ik als (verkozen) gedeputeerde deel van uitmaak.
Een van de agendapunten was ‘het rapport intern controlesysteem 2015’.
Gisteren maandag 1 februari 2016 zat ik als (verkozen) gemeenteraadslid op de gemeenteraadscommissie in de stad Sint-Truiden met als agendapunt ‘Organisatiebeheersing/Interne controle’.

Twee keer van hetzelfde laken een broek: theorie!
Meer aandacht voor het systeem, de regels, modellen, trajecten, etc. dan wel voor de concrete beleidsitems, waarvoor de burgers politici verkiezen.
Op papier klopt alles, verloopt alles vlekkeloos, de praktijk is iets anders.
De politici luisteren braaf - de meesten toch, ik niet - zonder echt te weten waarover het gaat. En met dat laatste is niets mis. Zij moeten dat immers niet kennen en niet weten.
Politici zijn verkozen om hun ideeën te verdedigen en te realiseren, niet om administratief werk of het werk van goed betaalde ambtenaren te doen.
Ambtenaren horen te luisteren naar de politici, niet omgekeerd, zoals het nu steeds meer gebeurt in Vlaanderen.

Een technisch goed bestuursmodel is niet per definitie het meest democratische.
Ze zijn tot op zekere hoogte zelfs omgekeerd evenredig met elkaar.
Democratie, per definitie de afspiegeling van de maatschappij, moet voorop blijven staan en vanuit dat principe moet maximale efficiëntie en kwaliteit nagestreefd worden.
Dat is  de juiste volgorde en niet omgekeerd!

Partijen beginnen nu stilaan met het zoeken van goede, geschikte kandidaten voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingenraadsverkiezingen van zondag 14 oktober 2018.
Als je dat allemaal hoort wat een verkozene vandaag de dag geacht wordt van te kennen, moeten alle kandidaten bijna een bachelor-, master- of zelfs een doctoraatsdiploma hebben.
Waar blijft de lokale democratie?

En dan het geld wat dit allemaal kost.
Buiten Audit Vlaanderen (1) zijn  er heel wat privé-bureaus, die gemeenten, Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW’s) en Autonome Gemeentebedrijven (AGB’s) begeleiden bij deze processen.
Uiteraard goed betaald per uur of per dag, veel meer dan een lokale politicus kan verdienen met haar/zijn mandaat.
Goed betaald, maar ondertussen wel ‘afgeven’ op die ‘verdomde staat’.
Over dat eerste lees je of hoor je weinig, de tweede categorie, de politici, verdienen altijd teveel.

Zo worden fusies natuurlijk onafwendbaar en krijgen diegenen, die dat echt willen, hun zin.  Welke kleine(re) gemeente kan immers zulke administratieve, technische en financiële verplichtingen vervullen met het bestaande personeelsbestand? (2)

Lokale politici moeten zich verdedigen en verantwoording afleggen tegenover de plaatselijke bevolking en de oppositie, niet tegenover duur betaalde technici.
Ik ben fundamenteel akkoord dat er strikt moet gecontroleerd worden wat er gebeurt met elke euro overheidsgeld, maar dan bestaan andere, goedkoper, simpeler en meer transparante methoden dan die nu vanuit Vlaanderen als zaligmakend worden voorgesteld.

Ik volg Mark Suykens, directeur van  de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG): “De geloofwaardigheid van de Vlaamse overheid staat of valt met een forse deregulering”. (3)

(1) www.auditvlaanderen.be
(2) Gemeenten kunnen samenwerken, geen fusies! www.ludwigvandenhove.be, 15-09-2015.     
(3) Vlaamse overheid. www.ludwigvandenhove.be, 12-04-2014.     

Zie ook De omgevingsvergunning: ik vertrouw het niet van 02-06-2015 en Debat ten gronde over de financiering van gemeenten en steden van 02-02-2012 op deze website.