Promotieactie 'fruitsap, dat is appelsap' in de kleuterscholen van Sint-Truiden

Op dinsdag 19 en donderdag 21 september 2006 hebben een vertegenwoordiger van de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers en hun Gastronomie en burgemeester
Ludwig Vandenhove/> en schepen van fruitteelt
Miel Londoz/> een bezoek gebracht aan de kleuterscholen op het grondgebied van Sint-Truiden en de kleutertjes een flesje heerlijk, zuiver en gezond appelsap van bij ons aangeboden.

Met deze promotieactie, met als slogan ‘fruitsap, dat is appelsap’ willen zij het lekkere en gezonde appelsap van eigen streek reeds bij de allerkleinsten ingang doen vinden en ook hun ouders tot consumptie ervan aansporen.
Zowel de Keizerlijke Commanderie als het stadsbestuur van Sint-Truiden vinden dat we in Haspengouw en zeker in Sint-Truiden, het epicentrum van de fruitteelt, terecht trots mogen zijn op ons lekker fruit en zijn afgeleide producten.
De promotieactie ‘fruitsap, dat is appelsap’ wordt op woensdag 27 september 2006 afgerond.

Met deze actie steunt de stad Sint-Truiden daadwerkelijk het voornemen van de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers om het appelsap in onze regio te promoten. Dat is vooral een initiatief van maarschalk Clem Verheyden en huidig grootmaarschalk Clem Vanroye.
Als echte Haspengouwers en Truienaren kunnen wij hier alleen maar blij om zijn.
De stad Sint-Truiden is trouwens de eerste stad die sinds het aantreden van de huidige politieke meerderheid appelsap aanbiedt op stadsrecepties en officiële ontvangsten. En, ere wie ere toekomt, ook dat was weer een idee van maarschalk Clem Verheyden van de Keizerlijke Commanderie.

De inspanningen die de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers zich getroost om ons eigen Haspengouws appelsap te promoten moeten maximaal ondersteund worden door de gemeente-  en stadsbesturen van de fruitstreek, maar ook door alle andere mogelijke instanties, zoals bijvoorbeeld de fruitveilingen.
Waar wij als Haspengouw bekend staan om de kwaliteit van het geleverde fruit, moeten wij ook wat de afgeleide producten betreft, een marktpositie kunnen verwerven. Immers, naar hoeveel streken in de wereld trekken wij niet, waar wij producten van ter plaatse consumeren en/of als souvenir aankopen?
Waarom zou dit in onze regio niet kunnen?

De Haspengouwers mogen op dit vlak niet te bescheiden zijn en samen, overheid en privé-sector, moeten wij initiatieven zoeken om onze streek (nog meer) te promoten.
Wij denken bijvoorbeeld aan initiatieven om appelsap door schoolkinderen te laten drinken. De huidige promotieactie ‘fruitsap, dat is appelsap’ in de kleuterscholen kadert perfect in dit opzet.
Waarom geen promotiecampagne opzetten, bijvoorbeeld met steun van de Vlaamse overheid en/of de provincie Limburg, om in het onderwijs, naast gezond fruit, ook appelsap van bij ons te promoten ? Hogere overheden hebben altijd de mond vol van gezonde voeding. Hier hebben ze een concrete mogelijkheid om (financiële) steun te bieden.
Ook denken wij onder andere aan het meer aanbieden van appelsap in de horeca en op allerlei recepties en activiteiten, het bereiden van gerechten op basis van fruit, het aanwezig zijn met standen van vers fruit op evenementen in Haspengouw en/of op druk bezochte plaatsen zoals de Grote Markt van Sint-Truiden, het maken van originele geschenkpakketten en/of korven met vers fruit en streekproducten, het aanbieden van afgeleide producten, enz.