Op alternatieve uitstap in Brussel

Creatieve Duizendpoot Armand Schreurs heeft de Limburgse sp.a-provincieraadsfractie op zaterdag 18 februari 2017 op sleeptouw genomen voor een wandeling door Brussel.
Armand woont al een hele tijd in Brussel.

"Geen gewone wandeling, een alternatieve wandeling door Brussel", zegt gedeputeerde Ludwig Vandenhove.

"Armand had mij eens gezegd dat hij dat soms deed en ik was onmiddellijk geïnteresseerd.
De sp.a-provincieraadsfractie zocht iets voor een uitstap en de keuze was snel gemaakt.

We hadden afgesproken 3 uur te wandelen en regelmatig een typische Brussels cafeetje aan te doen.
Het werden meer dan 5 uur en slechts 2 kroegen. Geslaagd dus, dat zegt genoeg!
Ik kan de wandeling met Armand door Brussel alleen maar aanraden.

De wandeling begon stipt om 13 uur op de Grote Markt van Brussel met de uitleg waarom de linker- en de rechterkant van het stadhuis niet even groot zijn.
De stad Brussel wou (durfde) enkele huizen niet onteigenen.
De architect pleegde als gevolg van dit 'abnormaal bouwwerk' uiteindelijk zelfmoord.

Het was maar één van de anomalieën uit de geschiedenis waar we op gewezen werden bij het beleid qua ruimtelijke ordening en erfgoed in Brussel.
Armand nam ons mee naar enkele recente bouwwerken (hotels), waar de Brusselse omwalling 'in de weg stond' en dan maar gewoon geïncorporeerd wordt in het gebouw.

De volgende halte was het Barrikadenplein, het huidige centrum van de Vlaamse macht op een locatie, waar het historische België heel sterk aanwezig is.
De tegenstelling is nauwelijks ergens groter. Ja, in die omgeving ontstaat heel veel van het Vlaamse kluwen van regelgeving en regelneverij.  

Er wordt steeds maar negatief gepraat over Molenbeek, terwijl er zoveel positief is.
De Grote Markt van Brussel ligt in feite 'vlakbij' het gemeentehuis van Molenbeek, je loopt gewoon de autovrije Anspachlaan en de Dansaertstraat door.
Wat die autovrije Anspachlaan betreft moet Brussel 'doorbijten'.
Natuurlijk moet de politiek vooraf goed overleg plegen met alle betrokkenen, maar dan eens beslist, moet die beslissing gehandhaafd worden.
Zowel 's middags als 's avonds was er drukte en gezelligheid troef. Zo kan Brussel (verder) wedijveren met andere Europese hoofdsteden en zelfs wereldsteden.

We zijn op de wandeling de belangrijkste Vlaamse cultuurhuizen gepasseerd.
Hun succes wordt mede bepaald door het feit dat zij in drie talen (Engels, Frans en Nederlands) functioneren en optreden. Geen kleinzielige typische Vlaamse aanpak dus, maar een OPEN benadering, zoals het hoort in een multiculturele en interreligieuze stad als Brussel.
Begrijpelijk dat de N-VA niet echt weet wat ze daarmee moet.
Zie www.bruzz.be.

Armand liet ons over het kanaal, dat Brussel en Molenbeek scheidt, ook het andere Molenbeek zien.
Nieuwe, moderne gebouwen, een hotel en een museum in de vroegere brouwerij Belle-Vue, enkele ruimten, waar creatievelingen en jonge mensen kunnen ondernemen, een locatie van co-working en café, etc. Er strijken ook steeds meer jongeren uit de Berlijnse kunstscène neer, die galerijen openen. En andere nationaliteiten volgen (Fransen, Russen).
Waarom brengt de media dit veel minder of niet?
Is dat te positief nieuws?

Voormalig burgemeester Philippe Moureaux heeft tevens gezorgd voor heel wat (sociale) woningbouw. Ook dit wordt vaak vergeten. (1) Of hoe de recente gebeurtenissen in Molenbeek een heel stuk geschiedenis overheersen.

Armand heeft ons heel wat merkwaardige monumenten en kunstwerken laten zien, zoals het monument ‘Aan de oorlogsduif’ van de Eerste Wereldoorlog (duiven waren tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke bron van communicatie) en het kunstwerk 'Cement Truck'  Wim Delvoye voor de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS).

Een prachtige namiddag, waarin ik heel wat van Brussel geleerd heb dat ik nog niet wist.

Maar toen thuis geraken.
Het openbaar vervoer is altijd een beetje reizen, beter 'op schoolreis gaan'.
Door het treinongeval in Leuven (2) konden wij niet per trein naar huis. Dus eerst met de lijnbus naar Leuven en dan met de trein naar Sint-Truiden.
Vertrokken op de Oude Graanmarkt in Brussel (te voet naar het Noordstation), toegekomen in het station van Sint-Truiden rond 23.20 uur.

Het waren abnormale omstandigheden, akkoord, maar de communicatie liet veel te wensen over.
Eer we wisten aan het Noordstation, waar we precies de bus moesten nemen, waren we bijna een uur verder.
Zelfs het spoorwegpersoneel gaf toe dat de communicatie heel slecht was. Zo stonden alle treinen nog aangekondigd op de elektronische borden, terwijl er geen enkele vertrok richting Leuven.
Ik blijf geloven in de openbare dienstverlening, maar soms twijfel ik zelfs aan dat geloof. Maar goed, dat is met alle geloof zo...

Na een prachtige dag, laat en een beetje moe thuis.

Armand, erg bedankt.

Wij reizen om te leren."

 

 

(1) MOUREAUX, P. De waarheid over Molenbeek. Horizon, april 2016.

(2) Limburgse treinreizigers ondervinden nog week lang hinder na ongeval. www.hbvl.be, 20-02-2017.

 

Zie ook Marokkaan, Belg, maar vooral Truienaar! van 06-08-2016 op deze website.