Non-nieuws

"Ik ben akkoord met Kurt Debeuf, directeur van The Tharir Institute for Middle East Policy en verbonden aan de universiteit van Oxford. (1)
Het gaat over het nieuws van 6 geradicaliseerde kleuters in Ronse. (2)

Dat is inderdaad non-nieuws. Nochtans heeft het de media enkele dagen beheerst.

Waar is de verantwoordelijkheid van de pers?

Het gegeven dat kleuters, allochtone of autochtone, grove uitspraken doen, heeft niets te maken met integratie of radicalisering.
Dat heeft te maken met opvoeding en verantwoordelijkheid en de betrokken leerkrachten en directies moeten dit melden en duidelijk maken aan de ouders met alle middelen en mogelijkheden die ter beschikking staan.
Hier gelden dezelfde regels voor ALLE kinderen en voor ALLE ouders.
Ik heb soms de indruk dat sommige 'specialisten' zich interessant willen maken met bepaalde analyses en voorgestelde oplossingen. En precies problemen creëren door voor normale situaties uitzonderingen te maken of uitzonderlijke oplossingen te bedenken.

En dan het ‘perslek'. Toen ik Dirk Moulart, de algemeen directeur van de scholengroep in Ronse, hoorde verklaren op Radio 1 dat hij ook niet begreep hoe het hele verhaal in de pers gekomen was, brak mijn klomp.
's Morgens stond mevrouw Karin Heremans, directeur van het koninklijk atheneum in Antwerpen, uitgebreid in De Morgen en was ze te beluisteren op Radio 1. Iedereen weet dat wie over een item in de media komt (meestal) ook zorgt voor het lek. Dus dit is hier niet anders.
Niet onverwacht voor mij.
Overlopers in de politiek (mevrouw Karin Heremans is van sp.a naar Open Vld gegaan) zijn voor mij sowieso onbetrouwbaar.
Erg voor het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Waar is mijn Rijksonderijs toch naartoe?"

 

(1) DEBEUF, K. De jihadroute doorknippen? Tijd voor een echt onderzoek. De Morgen, 23-08-2017, p. 2.
(2) Nieuw onderwijsrapport: ook kleuters radicaliseren. De Morgen 21-08-2017, p. 6.

Zie ook Reradicaliseren van 21-04-2017 en Onafhankelijk? Deskundig: zeker niet! van 23-04-2017 op deze website.

Foto: Wikipedia