Internetverkoop: graag dringend een echt maatschappelijk en politiek debat!

Pakjesbezorger - Shutterstock - Het Nieuwsblad

"De verkoop via internet en andere sociale media moet dringend gereguleerd worden, ik heb het al bij meerdere gelegenheden gezegd", zegt Vlaams parlementslid Ludwig Vandenhove.
"In de media is het bijna dagelijks 'prijs'.
Wanneer volgt de politiek met een ernstig debat en de nodige concrete maatregelen?

De lokale middenstand, de leefbaarheid en het klimaat moeten beschermd worden.

Een kleine greep uit de berichten van de voorbije 14 dagen.

Er is het terechte pleidooi van Jean-Pierre Nyns van de sector Post van de Algemene Centrale van de Openbare Diensten (ACOD) om van de pakjesverdeling een vorm van openbare dienstverlening te maken. (1)

Ik ben het volmondig eens met Jean-Pierre.
Sociaal, ecologisch, qua duurzaamheid en klimaat en qua mobiliteit levert de internetverkoop en de ermee samenhangende pakjesverdeling heel wat problemen op. Bovendien gaat de (verticale) integratie en concentratie in die sector steeds verder met slechte arbeidsvoorwaarden tot gevolg.
Van de pakjesverdeling een openbare dienstverlening maken kan de tendens van sommige politieke partijen tot verdere privatisering van B Post tegengaan.
Het klimaat en de leefbaarheid van onze buurten zouden er wel bij varen met minder CO2 en fijnstof.

Er was de actie van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) met La Bottega in Hasselt rond 'winkelhieren'. Met andere woorden, een initiatief om meer lokaal te kopen. (2)

Er is de belofte van Bol.com en B Post om pakjes dezelfde dag te leveren als ze voor 12 uur 's middags besteld zijn en zelfs op zondag. (3)

Dat terwijl de normale postbedeling in de nabije toekomst niet meer dagelijks gaat gebeuren. (4)
In welke verwende maatschappij leven wij?
Dit is super individualisme.
Als Socialist zal ik mij daartegen blijven tegen verzetten.

Dezer dagen studeren er weer heel wat jongeren af in het beroeps- en technisch onderwijs.
Vroeger kwamen er velen van hen terecht in de lokale handel en in de lokale winkels.
De gevolgen van de toenemende internetverkoop op de plaatselijke middenstand beperkt hun tewerkstellingskansen en hun toekomstmogelijkheden.

Hopelijk zullen de nieuwe regeringen aandacht hebben voor deze feiten.

Via maatregelen op alle niveaus moet deze gang van zaken dringend gereguleerd worden.
Nu wordt het debat veel te vaak verengd tot de te hoge loonkosten en/of de te rigide arbeidsvoorwaarden in België ten opzichte van de buurlanden.
Hoe we de andere belangrijke beleidsaccenten kunnen laten aan bod komen, wordt te vaak vergeten.

Reguleren dus, ook lokaal.
Via regels, belastingen, etc. Kortom, met overheidsingrijpen de internetverkoop en verkoop via andere sociale media met alle mogelijkheden aan banden leggen ten voordele van de lokale middenstand.
Waarom willen zelfs de grootste Liberalen dat niet begrijpen in het Trump-tijdperk, waarin zelfs de vrije internationale handel door de Amerikaanse president aan banden gelegd wordt in het voordeel van de Verenigde Staten?
Liberalen: gewoon DOEN zou ik zeggen."

  • (1) "Maak van de pakjesbedeling een openbare dienstverlening", TRIBUNE, juni 2019, pagina 12 en 13.
  • (2) "DE BIJZAAK", Het Belang van Limburg, zaterdag 15 en zondag 16 juni 2019, pagina 21.
  • (3) "Bol.com en Bpost leveren pakjes dezelfde dag en op zondag", Het Belang van Limburg, donderdag 20 juni 2019, pagina 3.
  • (4) "Post komt binnenkort nog maar twee keer per week, tenzij u duurdere zegel koopt", www.hln.be, dinsdag 25 juni 2019.
  • Zie onder andere ook "Ontmoedig de internetverkoop!" van dinsdag 12 december 2017 op deze website.

Foto: Shutterstock - Het Nieuwsblad