De eerste schooldag is voorbij

leerlingen in de computerles

De scholen zijn goed en wel opnieuw begonnen. Maar daarmee stopt het onderwijsdebat niet.

“Maar goed, debatteren en discussiëren moet nu éénmaal in een democratie.
Het gebeurt nog veel te weinig”, zegt Vlaams parlementslid Ludwig Vandenhove. “Maar het mag zich niet beperken tot specialisten, journalisten en politici, zoals het nu al te vaak gebeurt. Dat is nu ook weer te merken als het gaat over onderwijs.

Meten van leerwinst, een centraal examen, punten geven voor leerkrachten, internationale statistieken: blijkbaar is dat dezer dagen een belangrijk punt bij de Vlaamse regeringsonderhandelingen.
We leven in een maatschappij waar meer en meer becijferd en berekend wordt, het menselijke verdwijnt stelselmatig.

Wie ben ik om het op te nemen tegen pedagogen of specialisten?
Tenzij veel mensenkennis en veel tussen de mensen zijn na meer dan 30 jaar politiek en in de weegschaal mag geworpen worden.

Ik ben ook voor jongeren, die als ze afstuderen in het secundair onderwijs, een zo hoog mogelijk kennisniveau hebben. Maar is dat echt het enige wat belangrijk is?

De uitdaging is een goed evenwicht te vinden. Maar nu dreigt de discussie weer over te hellen in de richting, waarin (onze) kapitalistische maatschappij steeds verder evolueert.

Wat gebeurt er met jongeren, die niet zo goed mee kunnen?
Leerkrachten klagen (terecht) dat zij teveel administratieve taken hebben. Gaan die nog niet toenemen?
Gaan kinderen nog kunnen spreken, nog meer, kunnen ‘stoeven’ over ex-leerkrachten, waaraan ze zich hun ganse leven spiegelen?
Moeten de ouders niet meer betrokken worden bij dat debat?

Kortom: het wordt een boeiend debat in het Vlaams parlement. Maar het moet ook (vooral?) daarbuiten gevoerd worden. Daarvoor is de toekomst van onze kinderen en onze maatschappij te belangrijk.