Cartoon: Meer appelsap drinken!

Sinds januari 2005 kan u op deze website wekelijks een cartoon vinden die gebaseerd is op een actuele politieke of maatschappelijke gebeurtenis, waarbij
Ludwig Vandenhove/> zelf betrokken is en/of waarover hij zijn mening geeft.

Cartoonist Dré Mathijs laat elke week zijn verbeelding de vrije loop en zorgt ervoor dat de gebeurtenis van die week wat meer in het oog springt.

De cartoons van 2005 werden samengebracht in een tentoonstelling die op 14 en 15 januari 2006 plaatsvond in de hallen van het stadhuis en daarna ook nog te zien was in het Koninklijk Atheneum van Sint-Truiden.


Naar aanleiding van deze tentoonstelling werd ook een boek gepubliceerd waarin alle cartoons werden verzameld. Wil je nog een exemplaar van het cartoonboek ‘Een jaar Ludwig ludiek’ ontvangen, stuur dan een e-mail met je adres naar burgemeester@sint-truiden.be en je krijgt zo snel mogelijk een exemplaar toegestuurd. De voorraad is beperkt dus wees er snel bij!




De Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers, vooral op initiatief van Clem Verheyden en huidig Grootmaarschalk Clem Vanroye, heeft zich voorgenomen om het appelsap in onze regio te promoten.
Als burgemeester en échte Haspengouwer en Truienaar, kan ik hier alleen maar blij om zijn en hen veel succes toewensen.
De stad Sint-Truiden is trouwens de eerste stad, die sinds ik burgemeester ben, op recepties appelsap aanbiedt, op zeldzame uitzonderingen na, als het initiatieven betreft qua ontwikkelingssamenwerking. Dan wordt er fruitsap van OXFAM-wereldwinkel geschonken.

Grootmaarschalk Clem Vanroye speelt al enkele jaren met dit idee en is mij hierover komen vinden.
Ik heb onmiddellijk mijn steun toegezegd aan dit initiatief.

Reeds meer dan 10 jaar geleden, in mijn beginperiode als burgemeester van de stad Sint-Truiden, heb ik getracht met één producent, te weten Marc Schleck, met de horeca van Sint-Truiden in die richting al een initiatief te nemen.
Ik ben dan ook blij dat de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers dit idee opnieuw opneemt, met steun van de stad Borgloon, de gemeente Kortessem en de stad Sint-Truiden.

De beste promotie voor een regio is ‘levende’ promotie.
Als stad Sint-Truiden merken we dat heel goed.

Het is goed te investeren in heel wat toeristische beurzen, folders, publiciteitsbladen, etc., maar bijvoorbeeld een persoonlijke ontvangst op het stadhuis van een groep bezoekers uit een andere regio of stad in België of Vlaanderen of een groep buitenlanders, doet wonderen. Ook op toeristisch vlak zijn persoonlijke contacten immers ongelooflijk belangrijk.
Als burgemeester heb ik deze traditie dan ook ingevoerd. Groepen, die van buiten Sint-Truiden komen, krijgen, indien zij dit vragen, een kleine ontvangst op het stadhuis.
Inderdaad, en tijdens deze ontvangsten wordt er, naast wijn en bier en andere dranken, ook steeds appelsap uit onze regio geschonken.
Zoals hoger reeds aangehaald, ben ik onmiddellijk toen ik burgemeester geworden ben, appelsap beginnen in te voeren op de stadsrecepties van de stad Sint-Truiden.
Ook hier, ere wie ere toekomt: het was geen idee van mij, maar wel van de heer Clem Verheyden.

Wat dan steeds duidelijk blijkt is dat de mensen aangenaam verrast zijn over de smaak en de kwaliteit van dit appelsap.
Voor de meeste is het precies alsof zij in een lekkere appel bijten, die vers van de boom geplukt is.

De inspanningen, die de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers nu doet ter promotie van het appelsap, moet maximaal ondersteund worden door onder andere gemeente- en stadsbesturen, maar ook door alle andere mogelijke instanties, zoals bijvoorbeeld de fruitveilingen.

Gezien de doelstellingen van de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers, vooral geen commerciële doelstellingen, moet deze campagne een vervolg krijgen.
Op mij en de stad Sint-Truiden kunnen ze alleszins rekenen.
Ik denk bijvoorbeeld aan initiatieven om appelsap te laten drinken door schoolkinderen.

Waarom geen promotiecampagne opzetten bijvoorbeeld met steun van de Vlaamse overheid en/of de provincie Limburg, om in het onderwijs naast gezond fruit, ook appelsap van bij ons te promoten?
Hogere overheden hebben altijd de mond vol van gezonde voeding, etc. Hier hebben ze een concrete mogelijkheid om (financiële) steun te bieden.

Maar onze streek ‘levend’ promoten moet verder gaan dan de promotie voor dit appelsap.
Vermeldenswaard is in die zin ook, ere wie ere toekomt, het Truiens gastronomisch kook- en receptenboek, dat twee jaar geleden werd uitgegeven, ook weer door de Keizerlijke Commanderie van de Edele Haspengouwse Fruyteniers, met meesterkok Moke.

Dit zijn echter alleen maar aanzetten vanuit een vrijwilligersorganisatie.
Ook vanuit diverse steden en gemeenten, zoals vanuit de stad Sint-Truiden gebeurt dit.

Het is echter zoals met zoveel: de overheid en eventueel vrijwilligersorganisaties moeten het kader creëren, het is aan de privé-sector om dit mee in te vullen.
Concreet denk ik onder andere aan het meer aanbieden van appelsap in de horeca en op allerlei recepties en activiteiten, het bereiden van gerechten op basis van fruit, het aanwezig zijn met standen van vers fruit op evenementen in Haspengouw en/of op druk bezochte plaatsen, bijvoorbeeld de Grote Markt van Sint-Truiden, het maken van originele geschenkpakketten en/of korven met vers fruit en streekproducten, het aanbieden van afgeleide producten, etc…

En we moeten eerlijk toegeven: hier moet nog een hele weg afgelegd worden.
Uiteraard is dit te begrijpen. Voor de privé-sector moet dit nu eenmaal commercieel renderen.

Nochtans moet hier een knop omgedraaid worden.
Waar wij als Haspengouw bekend staan omwille van de kwaliteit van het geleverde fruit, moeten wij ook wat deze afgeleide producten betreft, een marktpositie kunnen verwerven.
Immers, naar hoeveel streken in de wereld trekken wij niet, waar wij producten van ter plaatse consumeren en/of als souvenir aankopen?
Waarom zou dit in onze regio niet kunnen?
De Haspengouwers mogen op dat vlak niet te bescheiden zijn en samen, overheid en privé-sector, moeten we zoeken om daar onze streek (nog meer) te promoten. 

Tags: