Babbelbende smaakt naar meer!

Tijdens de voorbije vakantiemaanden juli en augustus vond voor de eerste keer een zomerschool voor anderstalige jongeren in Sint-Truiden plaats.


De dienst flankerend onderwijs, de lokale integratiedienst en de welzijnsdienst organiseerden, in samenwerking met een aantal relevante partners (Gastvrij Sint-Truiden (Masala), Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers (Fedasil) en het Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN-onderwijs)), deze zomerschool met de naam de ‘Babbelbende’.

De naam werd gekozen, aansluitend op een ander taalactiveringsproject de ‘Babbelladder’, dat de integratiedienst van de stad Sint-Truiden sedert 2 schooljaren aanbiedt voor leerlingen uit het eerste leerjaar.
Dit schooljaar start de 3e editie.

Burgemeester Ludwig Vandenhove, ook bevoegd voor integratiebeleid: “De anderstalige jongeren tussen de 14 en 18 jaar kregen met de Babbelbende de kans hun Nederlands te verbeteren.
Nederlands leren is belangrijk om te kunnen integreren en zich thuis te voelen in de lokale samenleving.
Taal leer je niet enkel, maar taal doe je en beleef je ook!”

De Babbelbende vond op elke dinsdag en donderdag plaats.
De jongeren werden in het totaal tien keer ‘ondergedompeld’
in een taalbad, een ideale voorbereiding voor het nieuwe schooljaar.

De Babbelbende vond plaats in de lokalen van Basiseducatie Limburg-Zuid. Regelmatig werden er eveneens uitstappen gemaakt waardoor de jongeren heel wat plaatsen in Sint-Truiden bezochten.

De begeleiding van de jongeren gebeurde door vrijwilligers, die geselecteerd werden via diverse kanalen. Sommigen volgen een pedagogische of sociaal-agogische richting, anderen reageerden op de oproep in het informatieblad van de stad Sint-Truiden.
De vrijwilligers werden op hun beurt begeleid en ondersteund door de organiserende stadsdiensten.

Waarom jongeren in de zomer opnieuw naar school sturen?

In de zomervakantie gaat opgebouwde kennis van het Nederlands snel verloren.

Met de ouders wordt meestal alleen in de moedertaal gesproken, zodat de jongeren in de zomer weinig of geen Nederlands horen en spreken.
Dit maakt dat deze jongeren het nieuwe schooljaar starten met een taal- en leerachterstand.
Heel wat leerkrachten stellen dit elk jaar opnieuw vast en vroegen de stad Sint-Truiden een taalaanbod in de zomer te overwegen.”, zegt Ludwig Vandenhove.

De jongeren werden door Fedasil, Masala, de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) en de vervolgschoolcoach (die de overstap van het OKAN-onderwijs naar het reguliere onderwijs begeleidt) doorverwezen.

Het programma van de Babbelbende bestond uit taal- én spelactiviteiten om de kennis van het Nederlands te verhogen.
Via speelse lessen, uitdagende stadsspelen, theatertechnieken, babbelplezier, bibliotheekbezoeken en dergelijke werd geprobeerd de integratie van deze jongeren een duw in de rug te geven.

Dat er is nood is aan deze formule in Sint-Truiden, bleek duidelijk uit de grote interesse.
Er waren 43 inschrijvingen en er moest zelfs gewerkt worden met een wachtlijst.

Na een grondige evaluatie met alle betrokken actoren zal nagedacht worden hoe dit programma, al dan niet in aangepaste vorm, de volgende jaren kan herhaald worden.

“Op donderdag 19 augustus 2010 werd het project officieel afgesloten en alle deelnemers kregen als herinnering en groepsfoto en een ‘symbolisch’ diploma.”, besluit Ludwig Vandenhove.

“Bedankt aan alle vrijwilligers, die dit project mee hebben mogelijk gemaakt.”

Zie onder andere ook de tekst ‘Onbegrijpelijk!’ van 25 november 2009 op deze website.