Autonoom Rijden

Op dinsdag 27 februari 2018 heeft de Cleantech Antenne Limburg een event georganiseerd rond Autonoom Rijden in Greenville (Centrum Zuid 1111 in Houthalen-Helchteren).

's Middags was er al een toelichting en een debat geweest rond hetzelfde thema in de ambtswoning van Gouverneur Herman Reynders in Hasselt (Lombaardstraat 25).
Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas Moore Hogeschool, was spreker.
Gedeputeerde van Leefmilieu Ludwig Vandenhove was hierbij aanwezig.

Ludwig Vandenhove: “De zelfrijdende auto is al jaren ‘in de maak’.
Inmiddels worden de plannen steeds concreter, maar hoe concreet zijn ze echt?

De technologie van morgen is vandaag al beschikbaar, maar hoe snel volgen de burger (psychologisch aspect, is het veilig?) en de wetgeving?
Als de burger er klaar voor is, zullen de overheid en de wetgever snel volgen.

Wat gaat de invloed zijn op de traditionele auto-industrie?
Wat gaat de invloed zijn op het mobiliteitsgegeven en op het parkeren?
Hoe gaan we om met auto’s en vrachtwagens die in principe 24 uur op 24 uur kunnen rijden? We gaan dan ook minder voertuigen kunnen gebruiken.
Zullen burgers afstand kunnen doen van hun eigen auto en/of van hun eigen automerk?
Hoe zal Europa hier op inspelen? Momenteel lopen wij achter ten opzichte van bijvoorbeeld China en de Verenigde Staten, ook al omdat burgers daar minder aan merken houden.
Zal er nog nood zijn aan openbaar vervoer of gaat dit sterk of zelfs volledig geïndividualiseerd verlopen?
Moeten wij nu niet nadenken over andere wegeninfrastructuur?
Doen wij nu niet al heel wat openbare werken die snel achterhaald dreigen te geraken?
Gaat de transportsector de lead nemen? Bedrijven die niet zelfrijdend gaan functioneren, zullen relatief duurder zijn en weg geconcurreerd worden.
Zullen regio’s die Autonoom Rijden economisch en/of sociaal-economisch een voorsprong nemen?
Wie gaat het platform / de platforms beheren?
Deze en nog vele andere vragen kwamen aan bod.

Zelf stel ik mij heel wat vragen bij dit Autonoom Rijden.
Welke invloed gaat er zijn qua tewerkstelling? Bijvoorbeeld wat met vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs, politiediensten, etc.
Het sociale, het menselijke, het democratisch gegeven, het gegeven van de privacy wordt veel te vaak vergeten bij dat soort technologische ontwikkelingen.
De ontwikkelingen zouden moeten samengaan, niet zoals het nu gebeurt, alles in functie van het economische (de winst!) en het technologische.

Autonoom Rijden nog niet voor morgen, maar wel voor overmorgen!?”

 

Zie ook Waterstof: energiebron voor (over)morgen? van 13-09-2017 en Bezoek aan BMW in Leipzig van 25-06-2014 op deze website.